Kemi

Enantiomerer og disastereomerer samt mesoformer.

04. september 2021 af Sechi - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har problemer med to kemiopgaver. 

Øverst på det vedlagte billede skal jeg bestemme hvilken der er enantiomeren til (a) og hvilke to der er disastereomerer. I følge facit er (d) enantiomer til (a) mens (b) og (c) er disastereomere. Jeg har forstået det sadan at to enantiomerer er hinandens spejlbillede. Det synes jeg ikke umiddelbart at (a) og (d) er? Jeg troede at der var fri drejelighed for en enkeltbindinger - burde det så ikke være ligemeget om -OH er tegnet på venstre side af C og -H på højre side eller omvendt? jeg er generelt meget forvirret over dette. 

På den nederste del af det vedhæftede billede skal jeg afgøre hvilke af molekylerne der er mesoformer. 

Jeg forstår at (a) er en mesoform, fordi der er en tydelig symmetriakse skråt gennem molekylet. I følge facitlisten er (d) også en mesoform. Det forstår jeg ikke. Jeg kan godt se, at der er to stereogene centre, men jeg kan ikke se hvordan man kan lave en symmetriakse/spejlplan gennem dette molekyle..?


Skriv et svar til: Enantiomerer og disastereomerer samt mesoformer.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.