Kemi

Jeg har brug for hjælp til at forstå min lektie i organisk kemi

26. oktober 2021 af bn666 - Niveau: B-niveau

Spørgsmål

1. 

"Alkaner er carbonhydrider, som kun indeholder enkeltbindinger. De simpelste er methan, ethan og propan. Fortsætter vi med at forlænge kæde på denne måde, får vi de uforgrenede alkaner."

Men kan methan, ethan, propan ikke også være uforgrenet? Hvorfor er det først når vi forlænger alkanerne, at de bliver uforgrenede alkaner? Kan nogle forklare mig, hvad uforgrenede og forgrenede alkaner så er, og hjælpe mig med at forstå ovenstående afsnit?

2. 

C10H22 isomer 5-ethyl-2-methylheptan,

Den længste kæde er 7-leddet, men hvis man tæller fra alkylgruppen/forgreningen er den også 7-leddet. Kan man så også nummere fra forgreningen, da den er lige så lang som den anden kæde? Når man så tæller fra fogreningen, bliver resten, som tidligere var en del af hovedkæden, så til de to alkylgrupper?

3. Hvorfor kan heptan opløses fuldstændigt i ethanol, når ethanol har en OH-gruppe?

4. 

"Ved navngivning af forgrenede alkener skal navnet baseres på den længste kæde, som indeholder dobbeltbindingen?"

Jeg forstår ikke denne sætning. En methyl hedder vel stadig en methyl uanset hvor den er henne. Hvad menes der med denne sætning?

Tusinde tak på forhånd.


Svar #1
27. oktober 2021 af bn666

@mathon, kan du hjælpe? Kun, hvis du har mulighed.


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. oktober 2021 af Soeffi

#0.

1. "Alkaner er carbonhydrider, som kun indeholder enkeltbindinger. De simpelste er methan, ethan og propan. Fortsætter vi med at forlænge kæde på denne måde, får vi de uforgrenede alkaner."

Men kan methan, ethan, propan ikke også være uforgrenet? De er uforgrenede.
Hvorfor er det først når vi forlænger alkanerne, at de bliver uforgrenede alkaner? Hvis du forlænger en uforgrenet alkan, får du en længere uforgrenet alkan 

2. C10H22 isomer 5-ethyl-2-methylheptan:

Den længste kæde er 7-leddet, men hvis man tæller fra alkylgruppen/forgreningen er den også 7-leddet. Kan man så også nummere fra forgreningen, da den er lige så lang som den anden kæde? Hvis du nummererer fra den modsatte ende, så får du: 3-ethyl-6-methylheptan, dvs. tallene bliver større.

3. Hvorfor kan heptan opløses fuldstændigt i ethanol, når ethanol har en OH-gruppe? Fordi ethan har en polær og en upolær ende. Sidstnævnte kan opløse nogle organiske forbindelser.

4. "Ved navngivning af forgrenede alkener skal navnet baseres på den længste kæde, som indeholder dobbeltbindingen"

Jeg forstår ikke denne sætning. En methyl hedder vel stadig en methyl uanset hvor den er henne. Hvad menes der med denne sætning? Der menes, at stamforbindelsen, dvs. den kæde, som man nummerer kulstofatomerne i, skal indeholde dobbeltbindingen. Stamforbindelsen er normalt den længste kulstofkæde, men ikke nødvendigvis her.


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Prøv eventuelt at læse disse to sider for at få en bedre forståelse af navngivning af organiske forbindelser. Der er eksempler på navngivning af både alkaner, alkener, og alkyner med og uden substituenter:

Alkaner

Alkener/Alkyner

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. oktober 2021 af Soeffi

#2...
3. Hvorfor kan heptan opløses fuldstændigt i ethanol, når ethanol har en OH-gruppe? Fordi ethanol har en polær og en upolær ende. Sidstnævnte kan opløse nogle organiske forbindelser.

Skriv et svar til: Jeg har brug for hjælp til at forstå min lektie i organisk kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.