Matematik

Logistisk vækst

11. november 2021 af isabella2000 - Niveau: B-niveau

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med opgave b og c? Har set Mathons indlæg herinde, men forstår ikke det han skriver. Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh 

Isabella


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2021 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. november 2021 af peter lind

Lav evt. en graf af funktionen

a) funktionen er monoton voksende, så se hvad der sket når x->∞

b) væksthastigheden er f'(x) så løs ligningen f''(x) = 0


Svar #3
11. november 2021 af isabella2000

Hej Peter Lind, jeg skal aflevere denne opgave senest i morgen inden kl 11, ellers så bliver jeg smidt ud af matematik. Jeg har desværre ikke haft tid til at læse og forstå så meget om logistisk vækst, da jeg har været til læge og psykiater denne uge og blevet diagnosticeret med ADD. Er det muligt du kan hjælpe mig med disse to opgaver?

Mvh

Isabella


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2021 af StoreNord

b)
Den logistiske funktion er symmetrisk om sin midterværdi.

Dens maks-værdi er 30.000 og dens mindsteværdi er 0. Så er midterværdien 15.000.
Hvornår er f(x) lig med 15.000?
c)
Væksthastigheden er størst samme sted. Hvad er f'(0)?
 


Svar #5
12. november 2021 af isabella2000

Tusind tak for at hjælpe StoreNord. Fedt med en graf, så har man også har nemmere ved at forstå det.
Ift. C) hvor du skriver hvad er f’(0), hvad mener du med dette? Jeg er rimelig lost
Mvh
Isabella

Svar #6
12. november 2021 af isabella2000

?


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. november 2021 af StoreNord

f’(0) er dèt, der spørges om i spørgsmål C) , altså den største væksthastighed. Eller mad andre ord: grafens maksimale stigning. Den er også tangentens a-værdi, 1177.5, som du ser i Algebrapanelet.
Mathon har måske vist en beregning af f'(x). Så kan du bare indsætte x=0 i dèn formel.


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. november 2021 af ringstedLC

Funktionen i #4 er desværre forkert og derfor er #7 også forkert:

\begin{align*} f(x) &= \frac{30000}{1+{\color{Red} 34}e^{-0.157x}} \\ \textbf{a)} \\ x&\rightarrow \infty\Rightarrow f(x)\rightarrow \;? \\ \textbf{b)} \\ f''(x)=\bigl(f'(x)\bigr)' &=... \quad \textup{brug CAS og tegn graferne}.\\ f''(x) &= 0\Rightarrow x_{maks}=\;? \\ \textbf{c)} \\ f'(x_{maks}) &= \;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. november 2021 af StoreNord

Jeg beklager meget.
Selv om eleven nu nok har afleveret, synes jeg at hun skulle spørge igen.
Så vil du nok give hende en ordentlig forklaring, som hun forstår.
Det varer måske længe, før hun får svar fra læreren.

Men pudsigt nok er den maksimale væksthastig stadig 1177.5.


Svar #10
12. november 2021 af isabella2000

Hej allesammen, det helt okay at #4 og #7 er forkert, alle kan lave fejl engang imellem. Er det muligt, at der er en der kan forklare det korrekte svar? 

Mvh

Isabella


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. november 2021 af ringstedLC

Det er kun funktionen, der var forkert i #4. Løs en af ligningerne:

\begin{align*} f(x) &= \tfrac{1}{2}\cdot 30000 \vee f''(x)=0\Rightarrow x_{maks}=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. november 2021 af mathon

#9

     Men pudsigt nok er den maksimale væksthastig stadig 1177.5.

.

              \small \begin{array}{llllll} y{\, }'_{max}=\frac{30\,000}{2}\cdot \left ( 0.157-\frac{0.157}{30\,000}\cdot\frac{30\,000}{2} \right )\qquad \textup{hvori }C=34\textup{ ikke indg\aa r} \end{array}


Skriv et svar til: Logistisk vækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.