Matematik

Eksponentielle funktioner

18. december 2021 af Spring123 - Niveau: B-niveau

Opgave beskrivelse:

I denne opgave skal I undersøge ”antal patienter indlagt, i alt”, dvs. den lysegrønne kurve. Det fremgår bl.a., at d. 12. marts var 19 personer indlagt med coronavirus, hvor tallet var steget til 533 indlagte allerede d. 30. marts.

1) Bestem en forskrift for den eksponentielle funktion der beskriver udviklingen i antallet af indlagte i alt, ud fra de 2 ovennævnte datoer, d. 12. marts og d. 30. marts. Husk at kommentere på hvad f(x), a og x har af betydning i forskriften.

-----------

Så har jeg svaret:

Datoerne (12. marts, 30. marts) er en periode der går eller et tidspunkt. F(x) er i dette tilfælde antal men det kan også være pris for noget. X er et ukendt tal. Det kan være alt. 

f(x) = 19 · 12 og g(x) = 533 · 30

--------

Jeg ved bare ikke om det er rigtigt, det jeg har lavet eller om jeg har gjort det på den rigtige måde. Så hvis der bare er nogle der kan hjælpe mig, vil det være fedt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2021 af Anders521

#0 Vedhæft et billede af (hele) opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2021 af Quarr

Der er givet dig et hint nedenunder 1)

En eksponentiel funktion skrives på formen

f(x)=b\cdot a^x

- - -

Ja

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2021 af Anders521

#2

Passende variable:  x = "antal dage efter 12. marts"                                                                                                                            y = "antal indlagte"                                                                                                              Punkter:                  (0,19), (18,533)                                                                                                                    Model:                     y = 19·1,2x x≥0


Svar #5
18. december 2021 af Spring123

Jeg forstår ikke rigtigt. Er det svaret? eller skal jeg tage det der fra? Model?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. december 2021 af Anders521

#5

Jeg forstår ikke rigtigt. Er det svaret? 

Ja, men tjek om det er rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. december 2021 af Quarr

#5

Brug formlerne i det vedhæftede dokument.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. december 2021 af mathon

så du har
                    \small \begin{array}{llllll}&& a=\left ( \frac{y_2}{y_1} \right )^{\frac{1}{x_2-x_1}}=\left ( \frac{533}{19} \right )^{\frac{1}{18-0}}=1.20349\\\\ \textup{Model:}&&y=19\cdot 1.20349^x \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. december 2021 af PeterValberg

#0 Se eventuelt < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Eksponentielle funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.