Kemi

Beskrive strukturer (proteiner (bioaktive molekyler))

06. maj 2022 af Omar95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder med min sidste mundtlige aflevering i kemi, og mangler at svare på 1 spørgsmål og 1 delopgave opgave, som jeg sidder fast i. Jeg har prøvet så meget som muligt at fylde på med svar til delopgave 1, men det er ikke nok, og synes, at jeg mangler et lidt breddere svar til spørgsmål 2.

Spørgsmålene/opgaverne lyder:

a) Beskriv de strukturer (skal du pege og forklare) de strukturer, som du kan se på figur 2.
- Strukturen til højre er roteret 90 grader.
- Kvaternær struktur
- a-helix (i forskellige farver)
- B-sheet (i forskellige farver)
- Loops (i forskellige farver)
- Gule disulfidbroer
- Sukkermolekyler
- Intermolekylære bindinger

Figur 3

b) Forklar hvilke bindinger, der især vil blive påvirket af pH-ændringer og hvilke, der påvirkes af temperaturer (se figur 3)

-  Bindingerne mellem molekylerne vil især blive påvirket af pH-ændringer, og hydrogenbindingerne vil blive påvirket af temperaturændringer.


Svar #1
06. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Har søgt, læst noget mere og prøvet at forstå hvad det er jeg skal kigge på. Er kommet frem til det her, og har fået en bedre forståelse.


Svar #2
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Opgaven er blevet løst, men forslag til ændringer er velkomne.

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2022 af Heptan

a) Du skal have helt styr på primær ... kvarternær strukturer, og det ville jeg nok snakke om. Der er 3 farver, som repræsenterer 3 tertiære strukturer. Tilsammen udgør de en kvarternær struktur (en trimer ... kommer af monomer, dimer, trimer, tetramer osv). Det er svært at se, men de 3 enheder er (næsten?) identiske.

b) pH ændrer på syrer og baser, og således diverse hydrogenbindinger og ionbindinger, som involverer syrer/baser (fx aminen i substratet er en base, som hydrogenbinder til tryptofan).

Temperatur derimod påvirker alle intermolekylære bindinger, og er således mindre specifik.


Svar #4
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#3
a) Du skal have helt styr på primær ... kvarternær strukturer, og det ville jeg nok snakke om. Der er 3 farver, som repræsenterer 3 tertiære strukturer. Tilsammen udgør de en kvarternær struktur (en trimer ... kommer af monomer, dimer, trimer, tetramer osv). Det er svært at se, men de 3 enheder er (næsten?) identiske.

b) pH ændrer på syrer og baser, og således diverse hydrogenbindinger og ionbindinger, som involverer syrer/baser (fx aminen i substratet er en base, som hydrogenbinder til tryptofan).

Temperatur derimod påvirker alle intermolekylære bindinger, og er således mindre specifik.

Så strukturen er en kvaternær struktur pga. der er 3 tertiære strukturer, som tilsammen udgør en kvaternær. Got it. Tak.
Mht. b) hydrogenbindinger bliver påvirket af både temperatur og pH-ændringer, men hydrofobe bindinger bliver vel kun påvirket af pH ændringer?

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2022 af Heptan

Nej omvendt, hydrofobe bindinger bliver kun påvirket af temperatur ændringer.

Og der findes hydrogenbindinger som ikke involverer syrer/baser (fx alkoholer).


Svar #6
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#5

Nej omvendt, hydrofobe bindinger bliver kun påvirket af temperatur ændringer.

Og der findes hydrogenbindinger som ikke involverer syrer/baser.

Ah okay. Tak for hjælpen.


Svar #7
07. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#5

Nej omvendt, hydrofobe bindinger bliver kun påvirket af temperatur ændringer.

Og der findes hydrogenbindinger som ikke involverer syrer/baser (fx alkoholer).

Beskriv - i stor detalje - hvilke intermolekylære bindinger, der bidrager til at fastholde de ovennævnte strukturer.

Er det ikke hydrogenbindingerne, som bliver dannet af sukkermolekylerne, som bidrager til at fastholde strukturene? Hvordan kan jeg beskrive det i stor detalje?


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. maj 2022 af Heptan

I mindre grad ja, idet sukkermolekylerne hydrogenbinder med vandet udenfor.

Hydrogenbindinger sammenholder også beta-sheets med andre beta-sheets og tilsvarende med alpha-helicer (i den tertiære struktur). Beta-sheets og alpha-helicer er i sig selv opbygget af hydrogenbindinger (sekundær struktur).

Mht. bindingslommen, så beskriv alle de intermolekylære bindinger du kan finde - hydrofobe bindinger og hydrogenbindinger.


Svar #9
08. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#8

I mindre grad ja, idet sukkermolekylerne hydrogenbinder med vandet udenfor.

Hydrogenbindinger sammenholder også beta-sheets og alpha-helicer. Beta-sheets og alpha-helicer er i sig selv opbygget af hydrogenbindinger.

Mht. bindingslommen, så beskriv alle de intermolekylære bindinger du kan finde - hydrofobe bindinger og hydrogenbindinger.

Jeg har fået afleveret min mundtlige aflevering. Men tak for tippet, jeg vil huske det til eksamen :)


Skriv et svar til: Beskrive strukturer (proteiner (bioaktive molekyler))

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.