Matematik

Beregn den maksimale længde, en genstand kan have, når den transporteres vandret gennem gangen.

11. maj 2022 af Bastiankh058 - Niveau: A-niveau

Jeg har fået denne opgave af min lærer og jeg har simpelthen ingen ide om hvad jeg skal gøre.

Beregn den maksimale længde, en genstand  kan have, når den transporteres vandret gennem gangen.

Vedhæftet fil: dgjfg.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2022 af oppenede


Ved at lade (0,0) være nederst til venstre, så skal du bestemme linjen gennem (x, 0) og (2, 4). Derefter skal du bestemme hvad y skal være for at linjen går gennem (0, y).

Dermed har du en formel for y(x), og den maksimale længde får du ved at minimere √(x2 + y(x)2) som er længden af hypotinusen i trekant (0,0) (x,0) (0,y).

Bemærk, at når du skal minimere √(x2 + y(x)2) finder du samme x-værdi som ved at minimere x2 + y(x)2, da kvadratroden er monoton.

Vedhæftet fil:figur.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2022 af Soeffi

#0. Betragt evt. nedenstående figur og gør nogle af de samme overvejelser som i #1.

Vedhæftet fil:stang.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2022 af Soeffi

#0. Jeg får følgende, hvor f(x) er genstandens længde.

Dvs. største længde er 8,3 m.


Skriv et svar til: Beregn den maksimale længde, en genstand kan have, når den transporteres vandret gennem gangen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.