Biologi

Er spurve sociale dyr?

29. maj 2022 af Saltgran - Niveau: C-niveau


Er spurve sociale dyr eller Bz'ere?
Jeg har oplevet Skovspurve, som bor nabo til en svalerede, fodre svaleunger på skift med svalerne sidst på sæsonen.
Her kom bysvalerne i år til morsdag og de har nu bygget resterne af reden fint op og haft besøg af søskende, men pludselig opdager jeg, at et Gråspurvepar flyver ind i reden på skift. Hvad laver de mon der? Ruger de på svalernes æg, eller holder de bare varmen som Skovspurvene, når reden bliver forladt i efteråret? [??]
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2022 af HansenDahl98

I forhold til dyrets sociale adfærd, så er spurve meget sociale fugle. Den er selskabelig på alle årstider, når den spiser, og den danner ofte flokke med andre fuglearter.

Spurvens venlige opførsel er legendarisk, og der findes henvisninger til den i Bibelen, tidlig kinesisk poesi og Geoffrey Chaucers Canterbury Tales. Men ingen vidste rigtig, hvad der adskilte dem fra de andre vilde medlemmer af spurvefamilien, som har tendens til at være sky over for mennesker.


Svar #2
30. maj 2022 af Saltgran

Tusind tak for svar. Nu bliver det spændende, at følge med i om gråspurvene virkelig passer reden om dagen og overlader den til svalerne om aftenen.


Svar #3
08. juni 2022 af Saltgran

I starten kom svalerne hjem om aftenen og jeg så, de udbedrede på reden. Men nu virker det som om, spurvene har overtaget den og foret den med græs, fjer osv. Jeg ser ikke svalerne mere og om de godvilligt har overladt reden eller er blevet smidt ud, er ikke til at vide. 

"De frække gadedrenge" kalder min mor dem fra sin oplevelsesverden, hvor hun har set dem overtage stærekasser mm.


Svar #4
08. juni 2022 af Saltgran

Begrebet social er dermed formentlig begrænset til gruppeophold og ellers forvirring.


Svar #5
30. juni 2022 af Saltgran

Nu er min svale- og spurverede et travlt sted med ret store gråspurveunger, der strækker hals og åbner næb så langt op af reden, at jeg kan se dem. Og det er et dejligt og glædeligt syn, med de smukke fugle, som kan fryde hvert blik, jeg sender dem.

Men kan jeg gå ud fra, at svalen ikke fik lagt æg før gråspurvene, så vidt jeg observerede, overtog reden uden videre kamp, men i starten kom tilbage ved aftentid og krøb ind for at reparede på redeindgangen? Hvis svalen havde lagt æg, hvad blev der så af dem? Spiste spurvene dem mon, for de kan da umuligt stadig ligge i redens bund?

Hvad ved I om det?


Svar #6
01. juli 2022 af Saltgran

Jeg søgte svar andet sted og fandt en artikel i Information, hvor de skriver: "Men svalerne tolererer bare ikke, at andre fugle flytter ind. Hvis en fugl har nået at lægge æg i en ledig svalerede, kan de finde på at kitte hele reden til, så forældrene ikke kan komme ind, og æggene kan få lov at ligge og rådne i mørke.

"https://www.information.dk/debat/2019/06/svalerne-banditter-ting-kan-enige

Nu er jeg lidt i vildrede, da det åbenbart er forskelligt hvodan, forløbene er, så vi må nok konkludere, at det afhænger af forskellige faktorer og at svalerne kan opgive selv efter total istandsættelse af en brugt rede. 


Svar #7
04. juli 2022 af Saltgran

Så faldt svalereden ned og det er nok sket i nat. Men var ungerne mon store nok til at kunne flyve? Deres næb var stadig gule og stod vidt åbne straks,, de voksne var i nærheden. Men der ligger ingen unger nedenfor redpladsen sammen med de materialer som; strå, fjer og grundsubstans, som spurvereden blev bygget af inde i svalereden og der er heller ikke umiddelbart tegn på rester af svaleæg. Men de kan måske godt have været der tidligere i forløbet, de voksne spurve skal nok kunne fjerne skallerne efter et evt. måltid, men kan de hugge hul på et æg?

Der er ret mange spørgsmål og jeg får åbenbart ingen svar i dette forum. Men de voksne gråspurve flyver stdig omkring resterne af svalereden på muren oppe under udhænget og har mad med. Af og til har jeg tidligere oplevet dem komme med så store mundfulde, at maden ikke har kunne gå i næbbet på ungerne. Om det er brød, ved jeg ikke, men det kan det være, for insekter og frø er vel klemt sammen til en oftest delbar masse?

Vedhæftet fil:DSC09189.JPG

Svar #8
04. juli 2022 af Saltgran

MEN DER HAR NOK IKKE VÆRET SVALEÆG I REDEN, FOR SÅ HAVDE SVALERNE KÆMPET MEGET MERE OM DEN OG JAGET SPURVENE VÆK. DESUDEN VED JEG JO IKKE OM; GRÅSPURVE KAN FORTÆRE ANDRE SMÅ FUGLEÆG VED AT PRIKKE HUL, MEN HÅBER PÅ SVAR, NÅR JEG HAR FÅET HANDSKER PÅ OG PLUKKET SPURVEREDEN ITU. (HVILKET JEG ALDRIG GØR.)

MVH. OG TAK FOR ORDET OT OPMÆRKSOMHEDEN: SONJA CHRISTIANSEN


Svar #9
04. juli 2022 af Saltgran

#1

I forhold til dyrets sociale adfærd, så er spurve meget sociale fugle. Den er selskabelig på alle årstider, når den spiser, og den danner ofte flokke med andre fuglearter.

Spurvens venlige opførsel er legendarisk, og der findes henvisninger til den i Bibelen, tidlig kinesisk poesi og Geoffrey Chaucers Canterbury Tales. Men ingen vidste rigtig, hvad der adskilte dem fra de andre vilde medlemmer af spurvefamilien, som har tendens til at være sky over for mennesker.

Jeg har nu fulgt gråpurvenes liv og tidligere opbygningen af deres rede inde i svalereden osv.

Du kan læse spørgsmål og observationer under din første tekst, som herover er citeret.

Mvh. Sonja Christiansen


Skriv et svar til: Er spurve sociale dyr?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.