Fysik

Jeg har bruge for hjælpe

02. juni 2022 af sssaakkk

Har en fysik opgave om nogle gutter der observere nogle bølger i deres jolle hvor de måler at det tager 2,5s for jollen at bevæge sig fra det højeste punkt på bølgerne til det laveste punkt og distancen er ca. 0,62m. De bemærker også at afstanden imellem bølgetoppene er ca. 6m.

Opgaven lyder på:

a) Hvad er hastigheden af bølgerne? = 1,2m/s

b) Hvad er amplituden på hver bølge? = 0,31m

c)Hvis den vertikale bevægelse ændrer sig fra 0,62m til 0,3m, hvordan ændrer svarene i a) og b)

Er ikke sikker på svarene til a og b så ville også sætte pris på feedback med dem og ved ikke hvordan jeg skal takle opgave c.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2022 af Eksperimentalfysikeren

a) Det tager 2,5s at komme fra top til bund. Det er kun en halv svingning, så den samlede svingningstid er det dobbelte, altså 5,0s. Afstanden mellem bølgetoppene er 6m. Det tager altså bølgen 5s for at komme 6m frem. Det giver hastigheden 1,2m/s, som du også er kommet frem til.

b) Den lodrette afstand mellem bund og top er 0,62m. Svingningen går fra +A til -A og tilbage, hvor A er amplituden. Den samlede vejlængde på 0,62m er altså 2A, så A = 0,62m/2 = 0,31m.

c) Find de(t) sted(er) hvor de 0,62m forekommer i svarene på a og b. Skift det ud med 0,3m og regn igennem på samme måde som før.


Svar #2
02. juni 2022 af sssaakkk

Så der vil ikke forekomme en ændring i a? tænker bare at amplituden og bølgelængden har en omvendt proportionalitet. Så hvis amplituden bliver lavere bliver bølgelængden større og dermed ikke længere er 6 meter, ville det være rigtigt eller har jeg misforstået noget? for hvis den ændrer sig fra 6 meter til en ukendt værdi kan jeg ikke se hvordan jeg skal regne det ud nemligt, da hastigheden kræver en strækning for at udregne. Håber det giver mening det jeg siger.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2022 af ringstedLC

#2: Se kun på selve bølgen:

Dens hastighed har ikke noget at gøre med dens højde (amplitude).

En bølges hastighed er alene bestemt af afstanden mellem fx to toppe (horisontal bevægelse) og den tid (periode), der går fra top til top.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2022 af ringstedLC

\begin{align*} v &= f\cdot \lambda =\frac{\lambda }{T}\;,\;f=\frac{1}{T}\;,\;\left\{\begin{matrix} f=\textup{frekvens} \\\lambda =\textup{b\o lgel\ae ngde}\\ T=\textup{periodetid} \end{matrix}\right. \end{align*}

NB. Dine overskrifter skal være sigende.


Svar #5
02. juni 2022 af sssaakkk

Så vi kan være enig om, at det ændrer ikke noget på hastigheden i spørgsmål a. 

Men det ændrer amplitude i spørgsmål b. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2022 af ringstedLC

#5: Ja!


Skriv et svar til: Jeg har bruge for hjælpe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.