Matematik

Klappen gik ned til Mat A - klage?

16. juni 2022 af Annettebianca - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg var oppe i mat A, hvor min klap gik fuldstændig ned. Jeg havde forberedt mig godt til alle mulige spørgsmål man kunne trække. Men ligeså snart jeg gik ind i lokalet så glemte jeg alt. Jeg fik det virkelig dårlig , hvor mit hjerte begyndte og banke og jeg kunne slet ikke sige noget. Det endte med at jeg fik 4, hvilket jeg virkelig ærger mig over, eftersom mit snit havde ligget på 10,2, havde jeg fået 10. Hvilket jeg sagtens kunne havde det ikke været sket. Min lærer sagde at han var overrasket over min præstation eftersom jeg kunne meget mere. Er der en jordisk chance for at jeg kan bruge det som klagegrundlag? Ved det er et langt skud i togen men denne eksamen har gjort at jeg ikke kan komme ind på medicin alligevek, eftersom mit snit nu ligger på 10, og skal have 10 i min kemi eksamen hvis det skal forblive sådan. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2022 af Justitia

Igen...

Karakteren afspejler din præstation, og dine argumenter er uholdbare.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2022 af kravlundis

Selvom det er ærgerligt når det sker, kan man ikke bruge "klappen gik ned" som grundlag for en klage. Enhver kan jo komme og sige, at de i virkeligheden er eksperter i matematik, men at klappen gik ned da det gjaldt.

Det er selvfølge super ærgerligt, at det potentielt kan betyde, at du ikke bliver i stand til at læse medicin - men hvis de førhen nævnte argumenter er de eneste du har, tror jeg bare at du skal acceptere dit 4-tal.

I 2021 var adgangskvotienten til medicinstudiet på KU 10.5. Måske daler den i 2022, måske ikke. Hvis du med lidt held får dit snit bakset op på 10.2 eller 10.3, er alt håb jo ikke ude.




Svar #3
16. juni 2022 af Annettebianca

Kan man godt klage fordi man fik 7 minutter mindre i forbereddelsen ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2022 af Anders521

#0 Du kan godt klage, men om du får medhold i klagen er uvist.


Svar #5
26. august 2022 af Annettebianca

Jeg fik medhold i min klage og skal nu til omprøve


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. august 2022 af Anders521

#5 Med hvilken begrundelse?


Svar #7
06. september 2022 af Annettebianca

#5 manglende forbereddelses tid


Svar #8
06. september 2022 af Annettebianca

Her var min klage: 

Jeg vil gerne klage over min mundtlig matematik eksamen, på baggrund af manglende forberedelsestid, som havde betydning for min præstation til eksamen. Til mundtlig eksamen i matematik A, er der tildelt 30 min forberedelse. Fra den angivne tid til forberedelse fragår tid til træk af spørgsmål og skift af elever mellem forberedelse og prøve. 

Jeg gik som den første ind til forberedelse kl. 8:30. Da eksaminator gik ud, blev jeg informeret om at jeg havde 25 min. Herfra så jeg på uret og planlagde min forberedelsestid, hvor jeg afsatte de sidste minutter til projektet og mit bevis. Beviset var for den fuldstændige løsning til homogene rekursionsligninger af 1. orden.

Jeg blev dog allerede hentet 20 min efter, hvilket medførte at 1/5 af tiden manglende og jeg fik ikke set beviset igennem. 

Da jeg var inde til eksamen blev jeg spurgt om, hvordan man går fra den ene løsning til den anden. 

Eftersom jeg ikke fik set beviset igennem, kunne jeg ikke fremføre det, derfor blev jeg nødt til at snakke udenom. Det resulterede i, at jeg blev slået lidt ud og min præsentation blev rodet, og manglede en essentiel del - et bevis.

Ved bedømmelse fik jeg at vide at min gennemgang var rodet og ustruktureret, samt. var der mangler i anden del af eksamensspørgsmålet, dette resulterede i karakteren 4. 

Udklip fra HTX-læreplan 2017 for Matematik A, under 4.3 bedømmelseskriterier (Ved mundtlig prøve). 

[Ved den mundtlige prøve lægges der vægt på, at eksaminanden: udviser overblik og evne til at generalisere udviser fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selvstændigt kan foretage matematiske ræsonnementer kan redegøre for opstilling og behandling af matematiske modeller kan veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer kan formulere sig i og skifte sikkert mellem det matematiske symbolsprog og det daglige sprog. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering af eksaminandens mundtlige præstation.]

Jeg er overbevist om, at de manglende minutter i forberedelsen og bevis, havde væsentlig betydning for min karakter. Eftersom at beviset kan hører ind under flere af ovenstående bedømmelseskriterier.


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. september 2022 af Moderatoren

Dejligt, man skal selvfølgelig have den tid i forberedelsesrummet, som man har krav til.


Brugbart svar (1)

Svar #10
08. september 2022 af kravlundis

#7

Ja, som Moderatoren skriver i #9 - selvfølgelig kan man klage over manglende forberedelse. Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor du i #0 får det til at lyde som om, at dit primære klagegrundlag er "at klappen gik ned" (derfor min pessimisme i #2). Uanset hvad, så tillykke med medholdet. :)


Svar #11
07. november 2022 af Annettebianca

OPDATERING: Jeg var oppe d. 3 november og fik 12 :D


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. november 2022 af MentorMath

#11 

Tillykke!


Skriv et svar til: Klappen gik ned til Mat A - klage?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.