Matematik

HURTIG HJÆLP TIL ÅRSPRØVE

20. juni 2022 af Clara2005 - Niveau: A-niveau

Hej.

Har fået dette spørgsmål hvor jeg skal Redegøre for potentielle modeller, regression og anvendelsesområder herfor og et andet apørgsmål Redegøre for eksponentielle modeller, regression og anvendelsesområder herfor. En der pleaseee kan give et eksempel på hvad jeg kunne sige til årsprøven om dette.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2022 af mathon

 potentielle modeller skal formentlig være potens-modeller.


Svar #2
20. juni 2022 af Clara2005

Ja kan godt være. Har du et eksempel på hvad jeg kan sige til det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2022 af Anders521

#2

Mht. en eksponentiel model har du regneforskriften f(x) = b·ax, hvor b > 0, a > 0. Der gælder at Dm(f) = R, og Vm(f) = R+. Monotoniforholdet for f er, at den enten er voksende eller aftagende på hele sin defintions-mængde (Se i din bog for grafen i begge tilfælde, din lærer og/eller censor vil nok spørge om du kan tegne grafen). Hvis a>1 er f voksende.  Hvis 0<a<1 er f aftagende. Grundtallet a kaldes også fremskrivnings-faktoren, dvs. a = 1 + r. Den eksponentielle model vokser/aftager altså med en fast procentsats, hver x øges med én.   

Modellen er relateret til renteformlen Kn = K0·(1+r)n


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2022 af Anders521

#2 Givet et datasæt kan man lave en regressionsmodel, en model der bedst beskriver dit datasæt. Ud fra et punktplot kan måske ane hvilken model passer bedst (en lineær, en eksponentiel, en potens osv..). Hvor vidt modellen er god kan der bruges determinationskoefficienten R2 og/eller et residualplot.


Skriv et svar til: HURTIG HJÆLP TIL ÅRSPRØVE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.