Kemi

eksams klar

22. juni 2022 af nana2020 - Niveau: Universitet/Videregående

jeg sidder og læser op til kemi reeksamen. 

er der en sød sjæl der kan forklare nogle ting iforhold til organsik del og den almen del.

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2022 af Moderatoren

Det er der garanteret, hvis du har nogle spørgsmål, som hjælperne kan svare på.


Svar #2
22. juni 2022 af nana2020

jeg har gennem studiet haft det svært med den organisk kemi, læst i bogen og set masser af videor men kæmper med det i nu. jeg sidder med ( PH ændriger i de funktionelle grupper). jeg vedhæfter et spg der måske bedre kan forklar det.


Svar #3
22. juni 2022 af nana2020

Hvad er det præcis jeg skal kigge på, er det syre delen i moleklylet? og hvordan den ændres ved ændring af ph værdien?

hvad med hvis det var en base funktionelle gruppe hvad vil der ske ved ændring af pH?


Svar #4
22. juni 2022 af nana2020

Her er et andet eks. jeg har brug for en foklaring hvad der sker ved de forskellige pH


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juni 2022 af Heptan

#4

Benyt at pH < pKs giver syreformen og pH > pKs giver baseformen. Hvis de ikke oplyser pKs, så skal du have en fornemmelse (eller en tabel) for hvad pKs-værdien er for forskellige funktionelle grupper, fx pKs ≈ 4 for carboxylsyrer og pKs ≈ 10 for aminer.


Svar #6
22. juni 2022 af nana2020

nej jeg får ikke pH værdierne, men det jeg tænker hvordan skal jeg finde ud af hvad der sker i molekylet. eks. når OH bliver til O- hvorfor gøre den det ved ph 7?


Brugbart svar (1)

Svar #7
23. juni 2022 af Heptan

Genkend den funktionelle gruppe, evt. ved https://en.wikipedia.org/wiki/Functional_group.

Fx carboxylsyren, https://en.wikipedia.org/wiki/Carboxylic_acid, er karakteristisk ved, at det er en syre med pKs ≈ 4.76. Det betyder at den er protoneret ved pH = 4 og deprotoneret ved pH = 7 og 12. Fordi 4.76 er større end 4 og mindre end 7 og 12.


Skriv et svar til: eksams klar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.