Fysik

Hvorfor kan man udregne et legemes hastighed ved at gange antal sekunder efter starten af faldet med tyngdeaccelerationen?

10. august 2022 af inaktiv - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er i gang med en aflevering i fysik der omhandler frit fald og jeg skulle lige ind og genopfriske gravitation. Det gjorde jeg herinde: https://www.studieportalen.dk/kompendier/fysik/mekanik/tyngdeacceleration

Der står dog:

Når man har at gøre med et frit fald, kan man altså udregne et legemes hastighed ved at gange antal sekunder efter starten af faldet med tyngdeacceleration:

v=g\cdot t

Hvorfor er det muligt og hvordan kan det så lade sig gøre at man kan anvende det ift.:

s=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2

Den hedder jo normalt:

s=\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2

Jeg er godt med på at det er tyngdeaccelerationen der trækker legemet ned mod jorden, men er det virkelig kun derfor eller er det noget jeg ikke har forstået?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. august 2022 af mathon

Alment
                       \small s=\frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2

specifikt:
                      \small s=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\qquad \textup{n\aa r\ }a=g


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. august 2022 af mathon

Med konstant acceleration
gælder:
                \small \begin{array}{llllll}&& a=\frac{v-v_0}{t}\\&\Updownarrow\\&& v=a\cdot t+v_0\qquad \textup{som med }v_0=0\\\textup{giver}\\&&v=a\cdot t \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. august 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det er fordi jorden trækker i legemet med en konstant kraft.Kraften er ikke helt konstant. Den afhænger af afstanden mellem jordens centrum og legemet, men kraftændringen der sker, hvis man stiger højere op, er næsten umulig af måle. Man skal flere hundrede kilometer op før det får betydning. Det skyldes, at jordens radius er meget stor.


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. august 2022 af ringstedLC

#0

Jeg er godt med på at det er tyngdeaccelerationen der trækker legemet ned mod jorden, men er det virkelig kun derfor eller er det noget jeg ikke har forstået?

Nej , det er tyngdekraften, der trækker/accelererer legemet.

#0

Der står dog:

Når man har at gøre med et frit fald, kan man altså udregne et legemes hastighed ved at gange antal sekunder efter starten af faldet med tyngdeacceleration:

v=g\cdot t

Hvorfor er det muligt og hvordan kan det så lade sig gøre at man kan anvende det ift.:

Når man har at gøre med et frit fald, kan man altså udregne et legemes hastighed ved at gange antal sekunder efter starten af faldet med tyngdeacceleration:

Når et legeme har en (begyndelses-) hastighed og der accelereres med en vis hastighedsændring pr. sek., er det vel ligetil, at den "nye hastighed" er den oprindelige plus acc. ganget med tiden.

NB. Du skal være opmærksom på forskellen på "G", (universel gravitationskonstant) og g (tyngdeacc.).


Skriv et svar til: Hvorfor kan man udregne et legemes hastighed ved at gange antal sekunder efter starten af faldet med tyngdeaccelerationen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.