Kemi

Aktivitet af medicin under sure forhold

23. august 2022 af DrNielsen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle. Jeg arbejder som anæstesi(narkose)læge og er stødt på et kemisk problem jeg håber i kan være behjælpelige med. Det er efterhånden et par dage siden jeg havde kemi i gymnasiet, så der er nogle helt basale ting der er forsvundet i tågerne af en eller anden anatomisk strukturs hundrede forgreninger og læren om obskure sygdomme.

Sagen er den, at når vi bedøver patienter bruger vi et stof der hedder Propofol. Det er et enormt godt stof som opfylder flere af de ting vi gerne vil have et anæstesikum til at gøre. Vi ved erfaringsmæssigt at svært syge patienter ofte bliver acidotiske - dvs. blodets pH bliver lav. Normalt vil vi gerne have pH'en til at ligge på omkring 7,3-7,4 med udsving i begge retninger som efter omstændighederne somme tider kan tolereres.

Det vi også ved, er at svært syge patienter med acidose og som skal bedøves kræver større mængde Propofol eller anden intervention. De normale og forventede doser slår simpelthen ikke an. For at Propofol - og formentlig det meste medicin generelt - skal slå an, må det ikke være ioniseret. Derfor kan vi finde finde på at give vores patienter en dosis bikarbonat for at hæve pH'en. Jeg forestiller mig at dette er for at undgå at stoffet ioniseres. Jeg har slået op at Propofols pKa er 11,1 ved 20 grader og betegens som en svag syre. Her kommer så mit spørgsmål:

Selvom Propofol er en svag syre, burde det så ikke afgive færre brint ioner og dermed blive ioniseret i en opløsning(blodet) som i forvejen er syrlig? En svært syg patient med acidose kan have en blod pH på 7 eller endda lidt lavere. Jeg ville bedre kunne forstå hvis ovenstående billede blev set hos svært alkaliske patienter.

Håber i kan være behjælpelige med kemien bag det medicin jeg bruger :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2022 af mathon