Biologi

Hjælp mig med at forstå clearence ift. plasmakoncentration for glukose og PAH ved høj kone.

29. september 2022 af Lara45 - Niveau: Universitet/Videregående

Er der please en, der kan forklare mig evt. omformuleret/forklaret på en mere forståelig måde - det, som er markeret med fed? Det er det eneste jeg ikke forstår. 

Inulin udskilles ved filtration og undergår hverken absorption eller sekretion, hvorfor udskillelseshastigheden er direkte proportional med plasmakoncentrationen. Clearence for inulin er konstant og lig med GFR.

Glukose reabsorberes fuldstændigt ved lave plasma koncentrationer (<10 mM). Den udskilte mængde er derfor 0 og derved vil clearence for glukose også være 0. Herefter stiger clearence i takt med plasmakoncentrationen af glukose stiger. 

Efterhånden som plasma koncentrationen af glukose stiger, vil glukose co-transportørerne bliver mættet, og den udskilte mængde (Vu x Uglu) - og dermed clearence, begynder at stige. Jo højere plasma koncentrationen af glukose bliver, jo flere transportører mættes.

Ved høje plasmakoncentrationer af glukose (>20 mM) vil den reabsorberede mængde af glukose være konstant. Clearence af glukose vil efterhånden nærme sig clearance af inulin, da en aftagende del af den udfiltrerede glukose reabsorberes ved høje plasma koncentrationer og resten derfor udskilles.


PAH udskilles både ved filtration og sekretion. Ved lave plasma værdier (<1 mM) udskilles 90% af den tilførte mængde PAH og clearance er stor (nyren ”renser” al plasma for PAH) svarende til renalt plasma flow, RPF. 

Når plasma koncentrationen af PAH stiger, mættes de tubulære sekretionsmekanismer, og mere og mere PAH udskilles. Derved falder clearance for PAH (færre ml plasma ”renses” per minut).

Ved høje plasmakoncentrationer af PAH vil den secernerede mængde af PAH være konstant, og clearence af PAH vil nærme sig clearence af inulin, da kun en lille del af den udskilte mængde PAH stammer fra sekretionen, mens resten stammer fra filtrationen.

Jeg ved simpelthen ikke hvorfor, men jeg forstår ikke formuleringen, som jeg har markeret med fed.  

Se evt. vedhæftet figur.

Håber inderligt en kan hjælp. På forhånd tak. 


Skriv et svar til: Hjælp mig med at forstå clearence ift. plasmakoncentration for glukose og PAH ved høj kone.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.