Matematik

Hej, der er et spørgsmål jeg ikke forstår, er der mulighed for at der nogen kunne hjælpe?

04. oktober 2022 af Stela2323 - Niveau: A-niveau
Grafen for en lineærfunktion ?? er en linje der er parallel med førsteaksen og linje går igennem punktet ?? = (0; 5)

a) Bestem forskriften ??(??)

Grafen den lineærfunktion ?? skære anden aksen i punkt ?? = (0; 2). Graferne for ??(??) og ??(??) skære
hinanden i et punkt, hvor ?? = 6

b) Beregn koordinaterne til skæringspunktet

c) Opstil en funktionsforskriften ??(??)

d) Beregn værdierne af den uafhængige variable de steder, hvor den lodrette afstand mellem graferne
for ?? og ?? er 3

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}\textbf{a)}\\&& y=a\cdot x+b\\\\&& 5=0\cdot x+b\\\\&&f(x)=y=5 \end{array}


Svar #2
04. oktober 2022 af Stela2323

Hej, tak for hjælpen, har du muligheden for at forklare C? Forstår ikke hvordan jeg skal opstille en funktionsforskriften

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. oktober 2022 af MentorMath

#0

Tror ikke jeg helt forstår spørgsmålet. Vi kan ikke opstille en funktionsforskrift eller et skæringspunkt, når kun vi kender y-koordinaterne.. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. oktober 2022 af mathon

Grafen for den lineære funktion g(x) skærer andenaksen i punktet Q = (0; 2). Graferne for f(x) og g(x) skærer hinanden i et punkt, hvor x = 6

\small \begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&& g(x)=&y=a\cdot x+b\\\\&&& 2=a\cdot 0+b\\\\&\textup{dvs}&g(x)=&ax+2\\\\&\textup{sk\ae ring:}&f(x)=g(x)&\textup{for }x=6\\\\&\textup{sk\ae ringspunkt:}&S=(6,5) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. oktober 2022 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{c)}\\&& g(6)=5=a\cdot 6+2\\\\&&6a=5-2=3\\\\&& a=\frac{3}{6}=\frac{1}{2}\\\\&\textup{Funktionsforskrift:}\\&&g(x)=\frac{1}{2}x+2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. oktober 2022 af mathon

Beregn værdierne af den uafhængige variable, x, de steder, hvor den lodrette afstand mellem graferne 
for f(x) og g(x) er 3.

\small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{d)}\\&\textup{dvs} \\&& g(x)&=&&\left\{\begin{matrix} 5-3=2\\5+3=8 \end{matrix}\right.\\\\&& y&=&&\frac{1}{2}x+2=2\\\\&&&&& x=0\\\\\\&&y&=&&\frac{1}{2}x+2=8\\\\&&&&&\frac{1}{2}x=6\\\\&&&&& x=12 \end{array}

Værdierne af den uafhængige variable, x, de steder, hvor den lodrette afstand mellem graferne 
for f(x) og g(x) er 3
er:
                                       \small x=\left\{\begin{matrix} 0\\12 \end{matrix}\right.


Skriv et svar til: Hej, der er et spørgsmål jeg ikke forstår, er der mulighed for at der nogen kunne hjælpe?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.