Biologi

Hjælp hvad betyder superimposering?

13. december 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Er der nogle, der kan hjælpe med at forstå facit til nedenstående opgave? 

Jeg forstår ikke ordet  superimposering og forstår dermed ikke facit. Håber nogle kan hjælpe på forhånd tak. 

Opgave:  

Desværre for patienten går der infektion i operationssåret, som breder sig til hele underbenet, og medfører, at underbenet må amputeres. 

Hvilken nekroseform vil man se i det døde væv og hvorfor?

Facit:

Typisk vil den primære nekroseform være en koagulationsnekrose, som involverer flere vævslag. Koagulationnekrose ses typisk ved iskæmi. 

En følgende tilstedeværelse af mikroorganismer, såsom ved superimposering med bakterier, resulterer ofte i en liquefaktiv nekrose grundet akkumulation af store mængder inflammatoriske celler, der frigiver vævsnedbrydende enzymer.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. januar 2023 af Christianfslag

"Superimposering" betyder, at to eller flere ting lægges oven på hinanden. I denne sammenhæng betyder det, at der efterfølgende er tilstedeværelse af mikroorganismer, såsom bakterier, i vævet, der allerede er blevet påvirket af koagulationsnekrose. Dette kan føre til en liquefaktiv nekrose, hvilket er en form for nekrose, hvor vævet opløses og bliver til en væskeagtig masse.


Svar #2
06. januar 2023 af Lara45

#1 Seriøst du redder mig! Tusind tak for virkelig gode og pædagogiske forklaringer!!

Har du mulighed for at forklare mig facit i denne opgave? 

OPGAVE

Den hyppigst anvendte behandling af kongenitte immundefekter er hæmatopietisk knoglemarvstransplantation med omhyggelig match af donor og recipient for at undgå alvorlig graft-versus-host syndrom.

Diskuter om det er muligt at behandle "bare lymphocyte syndrome" med knoglemarvstransplantation?

FACIT:
Da MHC-II molekylerne ikke er udtryk på thymus epithel, som ikke er deriveret fra knoglemarven, vil en knoglemarvstransplantation ikke afhjælpe tilstanden.

Hvis man skal genskabe ekspression af MHC-II på thymus celler vil det kræve, at en thymus transplantation var mulig. Man ville her skulle sikre sig at de MHC-II molekyler der udtrykkes på thymus er identiske med recipients ellers vil perifer aktivering af CD4+ T celler ikke kunne finde sted.

Jeg forstår ikke den første sætning i facit (jeg forstår især ikke ("som ikke er deriveret fra knoglemarven)) - jeg forstår ikke helt hvad de mener.

Håber du har mulgihed for at hjælpe - på forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. januar 2023 af ringstedLC


Svar #4
07. januar 2023 af Lara45

#3 Mange tak for hjælpen, men jeg er mest i tvivl om det er thymin epithel som ikke er deriveret fra knoglemarven?

Jeg ved ikke, hvorfor jeg har svært ved at forstår sammenhængen i den sætning..

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. januar 2023 af ringstedLC

Den er sgu' også noget knudret med to negeringer.

Prøv at se om ikke "Doktoren" snart kommer online.


Skriv et svar til: Hjælp hvad betyder superimposering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.