Biologi

Hvad betyder interfererer?

06. januar 2023 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende opgave, men jeg forstår simpelthen ikke facit. 

Opgave:
En patient med gentagende infektioner bliver undersøgt og det viser sig at patienten har et meget lavt antal CD4+ T celler i blodet. Man mistænker oprindeligt at det drejer om en genetisk defekt, men det viser sig i stedet at være en infektion med HIV. 
Beskriv hvorfor patienter mister deres CD4 celler ved HIV-infektionen. 

Facit: 

I de celler, der bliver inficeret med HIV, vil der på et tidspunkt være ekspression af virale gener som interfererer med cellernes normale protein ekspression, dette bevirker at de inficerede celler dør. 

Er der en, der kan forklare mig hvad interferer betyder på en simpel måde? 

Jeg har slået ordet op, men forstod ikke forklaringen. Derfor spørger jeg her.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. januar 2023 af Christianfslag

"Interfererer" betyder at noget forstyrrer eller hindrer noget andet i at fungere normalt. I denne sammenhæng betyder det, at de virale gener, der eksprimeres i HIV-inficerede celler, forstyrrer cellernes normale proteinproduktion, hvilket fører til celledød.


Svar #2
06. januar 2023 af Lara45

Okay tusind tak for en virkelig god forklaring!!


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. januar 2023 af Christianfslag

#2

Okay tusind tak for en virkelig god forklaring!!

Det var så lidt. God weekend!


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2023 af ringstedLC

Som verbum: Slå, støde. Se https://denstoredanske.lex.dk/interferere

Noget der interferer (med noget andet) skaber en interferens som du måske husker fra læren om bølger. Se https://denstoredanske.lex.dk/interferens_-_b%C3%B8lgef%C3%A6nomen

HIV-inficerede cellers gener blander sig i el. griber ind i cellernes normale proteinekspression og de dør.


Skriv et svar til: Hvad betyder interfererer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.