Fysik

Temperatur af sodavand efter isterning er smeltet

11. januar 2023 af JegDør - Niveau: C-niveau

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken formel jeg skal bruge i opgave c? Er helt lost :(

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2023 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar 2023 af mathon

c)

         Sodavandet afgiver energi indtil fællestemperaturen er nået.

         Smeltevandet modtager energi indtil fællestemperaturen er nået.

         Du har så ligningen:
                                             \small \textup{Afgivet energi }= \textup{ modtaget energi}


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. januar 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}\textbf{c)}\\& \qquad \qquad \qquad\qquad \qquad \textup{modtaget energi }&=&\qquad \textup{afgivet energi}\\\\& m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{is}}\left ( 0-(-18\degree C) \right )+m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{smelt}}+m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{vand}} \cdot \left ( F-0\degree C \right )&=&m_{\textup{soda}}\cdot c_{\textup{vand}}\cdot \left (21\;\degree C-F \right ) \end{array}


Svar #4
11. januar 2023 af JegDør

Må jeg spørge hvad F står for? :)) 


Svar #5
11. januar 2023 af JegDør

#3

\small \begin{array}{lllllll}\textbf{c)}\\& \qquad \qquad \qquad\qquad \qquad \textup{modtaget energi }&=&\qquad \textup{afgivet energi}\\\\& m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{is}}\left ( 0-(-18\degree C) \right )+m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{smelt}}+m_{\textup{is}}\cdot c_{\textup{vand}} \cdot \left ( F-0\degree C \right )&=&m_{\textup{soda}}\cdot c_{\textup{vand}}\cdot \left (21\;\degree C-F \right ) \end{array}

Må jeg spørge hvad F står for? :)) 


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. januar 2023 af mathon

F står for fællestemperaturen/sluttemperaturen.


Skriv et svar til: Temperatur af sodavand efter isterning er smeltet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.