Biologi

Hvad betyder alkalanisering?

28. januar 2023 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Hej 

øer der en, der kan forklare mig hvad alkanisering af urinen betyder 

I facit til en opgave står der følgende, men jeg forstår simpelthen ikke hvad alkanisering af urinen betyder.


Da acetylsalicylsyre er en svag syre, så vil alkalinisering af urinen med bicarbonat indgivet i.v. kunne øge urinens pH fra 5 til 8. 
Herved vil en større del acetylsalicylsyre være på den ioniserede form, hvorved den passive reabsorption af acetylsalicylsyre [faktisk vil det mest være metabolitten salicylsyre] reduceres og dermed øges den renale udskillelse af acetylsalicylsyre, som er filtreret ved glomerulær filtration. 

Håber en kan forklare det på en let forståelig måde. 
 

På forhånd tak
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Alkalinisering betyder at man sænker pH så pH kommer over i det basiske område. Fra engelsk alkaline = basisk.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. januar 2023 af DrNielsen

Lille tilføjelse; Det alkaliske spektrum er højere end fysiologisk pH. Så man hæver den. Sænker man den bliver miljøet syrligt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. januar 2023 af AngelOneOne

#2

Ja - Selvfølgelig. Man hæver pH, ikke sænker den som jeg fik skrevet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
29. januar 2023 af Lara45

Tusind tak for hjælpen


Skriv et svar til: Hvad betyder alkalanisering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.