Biologi

Hvad betyder dikotomien

12. februar 2023 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en opgave, hvor der i facit står nedenstående:

De sikrer opretholdelsen af dikotomien i immunsystemet, hvor exogene og endogene antigener overvåges af CD4 hhv. CD8 T celler. 

Jeg forstår ikke sætningen, da jeg ikke forstår ordet dikotomi. Er der en, der kan forklare det bare på en kort/pædagogisk måde?

På forhånd mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Diktomi betyder at dele en helhed i præcis to dele, der ikke overlapper hinanden. Så i en diktomi, kan de to elementer ikke tilhøre begge dele samtidig, men må enten tilhøre den ene eller den anden del. Med andre ord, CD4 cellerne og CDB T cellerne kan ikke begge overvåge de exogene og endogene antigener, men kan kun overvåge hver deres gruppe antigener.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. februar 2023 af DrNielsen

Og i statistik kan et dikotomt udfald være ja/nej.

Eksempelvis hvis man undersøger en interventions påvirkning af død. Der er kun to udfald. Død eller ikke død.


Svar #3
14. februar 2023 af Lara45

#1, #2 Mange tak for svar. 

Jeg sidder med en anden opgave, men jeg har virkelig svært ved at forstå facit. 

Facit: 

Denne form for immunterapi forskyder balancen mellem T celle reaktivitet mod fremmed og tolerance over for eget i retning af mere reaktivitet.

Er der en, der kan hjælpe mig med at forstå, hvad der menes i sætningen som jeg har markeret med fed. 

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. februar 2023 af Heptan

Måske har det at gøre med autoimmunitet, hvor kroppen angriber sig selv.


Svar #5
14. februar 2023 af Lara45

#3 Jeg forstår slet ikke den sætning som jeg har markeret med fed. 

Er der måske nogle, der har mulighed for at omformulere den? Måske vil det hjælpe på forståelsen. 

Jeg forstår f.eks. slet ikke hvad eget er i denne sammenhæng heller. :( 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

T-cellernes reaktivitet, er deres evne til at genkende og reagere overfor/imod fremmede trusler (=fremmed) (antigener), og deres evne til at genkende og tolerere kroppens egne (=eget) celler (så de ikke angriber og ødelægger dem). Ved nogle former for immunterapi, forskydes denne balance, så T-cellerne i mere udbredt grad, også begynder at reagere mod kroppens egne celler, i stedet for at tolerere dem. Så sætningen beskriver i korte træk, den balance der er, således at T-cellerne kan kende forskel på ven og fjende, og når den forskydes af f.eks. den omtalte immunterapi, forringes T-cellernes evne til at genkende venner, og de begynder at angirbe vennerne også (altså kroppens egne celler).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. februar 2023 af DrNielsen

Det er en ret kompleks mekanisme som kroppen egentlig i det tidlige liv laver og som åbenbart kan eftergøres medicinsk. Jeg er anæstesiolog - ikke immunolog. Så det medicinske aspekt kan jeg ikke fortælle dig mere om.

Men.

Det der måske er værd at vide er, at T-celler delvist bliver færdibagt i Thymus. Under udviklingen af den færdige T-celle migrerer progenitor(forløbere) til netop thymus. Her undergår de både positiv og negativ selektion uafhængigt af antigener. Det betyder at celler der reagerer mod eget væv elimineres. Det samme gør celler der ikke reagerer på antigener. Kort sagt har man så en selekteret population af celler som reagerer på det rigtige og holder sig fra det forkerte.

Det er en ret kompleks proces. Du kan se mere her:

https://www2.nau.edu/~fpm/immunology/Exams/Tcelldevelopment-401.html

Hvis det ikke rækker må du skrive igen. Så kan jeg sikkert finde en bedre forklaring i en af mine gamle studiebøger :-)


Skriv et svar til: Hvad betyder dikotomien

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.