Kemi

Polære og upolære grupper

06. april 2023 af Marianoerholt - Niveau: B-niveau

Hej! 

Har læst, set videoer og prøvet alt muligt, men kan bare ikke finde hoved og hale i dette :(
Jeg har en opagve der lyder: 

Markér de polære og de upolære grupper i de fire molekyler (se vedhæftet billede)

Men synes ikke jeg kan blive enig med mig selv om, om der er en polær gruppe i dette molekyle. Eller er hele molekylet bare upolært :s

Der er 3 andre molekyler også, men håber jeg kan lave resten selv, hvis jeg får hjælp med denne :D

Håber der er nogle der kan/vil hjælpe!


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. april 2023 af Rumballsm

De polære grupper i et organisk molekyle, er de gruppe som er elektronegative ift. carbon. Eller bare har en anden polaritet ift carbon. I molekylet du vedhæftede var der en aldehydgruppe (R-CHO), altså indeholdende Oxygen som er mere elektronegativt. Og det er ikke fordi du behøver at slå elektronegativiteten op for hvert grundstof i et molekyle du får givet når du skal finde de polære grupper. For et organisk stof er en god huskeregel at N og O indgår i polære funktionelle grupper, og at ionforbindelser (især syrer og salte) også er polære. Men hvis du har problemer med de andre også, så vedhæft dem da bare, så skal jeg nok tjekke efter ;)


Svar #2
06. april 2023 af Marianoerholt

#1

De polære grupper i et organisk molekyle, er de gruppe som er elektronegative ift. carbon. Eller bare har en anden polaritet ift carbon. I molekylet du vedhæftede var der en aldehydgruppe (R-CHO), altså indeholdende Oxygen som er mere elektronegativt. Og det er ikke fordi du behøver at slå elektronegativiteten op for hvert grundstof i et molekyle du får givet når du skal finde de polære grupper. For et organisk stof er en god huskeregel at N og O indgår i polære funktionelle grupper, og at ionforbindelser (især syrer og salte) også er polære. Men hvis du har problemer med de andre også, så vedhæft dem da bare, så skal jeg nok tjekke efter ;)

Det giver mening! tak :D
kan se lidt længeere nede i opgaven skal jeg også skrive hvor mange upolære grupper og hvor mange polære grupper der er - og her går jeg lidt i stå igen Zzz
Ift. det vedhæftede billede vil jeg sige at der er 1 polær gruppe, men hvor mange upolære er der :O Jeg ved at CH, CH2 og CH3 er upolære grupper, men hvad med de C-atomer der står alene.. kan ikke lige regne ud om de skal tælles med eller i så fald hvordan :s


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. april 2023 af Rumballsm

#2
#1

De polære grupper i et organisk molekyle, er de gruppe som er elektronegative ift. carbon. Eller bare har en anden polaritet ift carbon. I molekylet du vedhæftede var der en aldehydgruppe (R-CHO), altså indeholdende Oxygen som er mere elektronegativt. Og det er ikke fordi du behøver at slå elektronegativiteten op for hvert grundstof i et molekyle du får givet når du skal finde de polære grupper. For et organisk stof er en god huskeregel at N og O indgår i polære funktionelle grupper, og at ionforbindelser (især syrer og salte) også er polære. Men hvis du har problemer med de andre også, så vedhæft dem da bare, så skal jeg nok tjekke efter ;)

Det giver mening! tak :D
kan se lidt længeere nede i opgaven skal jeg også skrive hvor mange upolære grupper og hvor mange polære grupper der er - og her går jeg lidt i stå igen Zzz
Ift. det vedhæftede billede vil jeg sige at der er 1 polær gruppe, men hvor mange upolære er der :O Jeg ved at CH, CH2 og CH3 er upolære grupper, men hvad med de C-atomer der står alene.. kan ikke lige regne ud om de skal tælles med eller i så fald hvordan :s

Jeg ved ikke om man nu ville optælle de "upolære grupper" når resten af molekylet jo egentlig er upolært. Ift- upolære grupper ville jeg så se det som de funktionelle grupper eller sidegrupper der er upolære og ikke kigge på individuelle atomer. Du har at gøre med en ethanal sidegruppe og en methyl sidegruppe på en benzenring. Heraf er ethyl og benzen aldeles upolært, men ethanal (som er et aldehyd) er så den sidegruppe der indeholder en polær funktionel gruppe.


Skriv et svar til: Polære og upolære grupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.