Matematik

Løs vektorer i en ligning.

25. april 2023 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg vil gerne løse de 2 ukendte værdier. Jeg har at gøre med en ligning med 2 ubekendte. (Se vedhæftede billede).

Men grundet at det er i en vektor med polære koordinater (med kommaer m.m.), ved jeg ikke hvordan jeg kan få løst det? Kan nogle hjælpe med hvad jeg skal få gjort til at kunne løse de 2 ubekendte værdier?

Vedhæftet fil: tjek.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2023 af peter lind

Jeg kender ikke den notation, som er i en fil.

Hvis du skal lægge 3 vektorer sammen og du har den i polærer koordinater, skal du skrive dem i rektangulære koordinater. Derefter er det nemt.


Svar #2
25. april 2023 af Hejmeddig12344444

#1

Jeg kender ikke den notation, som er i en fil.

Hvis du skal lægge 3 vektorer sammen og du har den i polærer koordinater, skal du skrive dem i rektangulære koordinater. Derefter er det nemt.'

Nårh okay, så jeg skal først gøre dem til kartesiske koordinater? Men hvordan gør jeg det, når jeg ikke kender til længden af vektoren? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2023 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg husker skriver man (vinkel,længde) i polære koordinater. Ret mig, hvis det er omvendt!

Er vinklerne angivet i radianer eller grader?

Hvis vinklen er først, har de tre vektorer forskellig retning. Prøv at tegne det. Du behøver ikke at være særlig præcis.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. april 2023 af SuneChr


Omskrivning polær til kartesisk:      (r , Θ) = r·(cos Θ + sin Θ)
Jeg antager, at r står på førstepladsen og vinklen på andenpladsen.

Vektorsummen skulle da blive    50,27\binom{\cos x}{\sin x}+46,48\binom{\cos y}{\sin y}+400\binom{\cos 0}{\sin 0}=\binom{0}{0}
Vi har nu to ligninger, en for førstekomponenten og en for andenkomponenten.

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2023 af SuneChr

# 4  Erratum
(r , Θ) = r·(cos Θ + sin Θ)    skal være   (r , Θ) = r·(icos Θ + jsin Θ)
hvor  i = \binom{1}{0}  og    j = \binom{0}{1}
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. april 2023 af Eksperimentalfysikeren

Jeg huskede forkert af rækkefølgen. Det ændrer dog ikke på resultatet. Brug trekantuligheden.


Skriv et svar til: Løs vektorer i en ligning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.