Matematik

excel

26. juli 2023 af haven1 - Niveau: B-niveau

Er det nogen som er god til excel ark? 

Jeg skal svare det her spørgsmål: Undersøg vha. chi-i-anden test de tre spørgsmål i forhold til baggrundsvariablene køn og alder. 
de tre spørgsmål er oplyst i excel arken.  

Jeg ved jeg skal lave en tabel for hver spørgsmål for hvor mange siger svare det ene og det andet fordelt af køn og alder. men  der er 5070 respondenter så kan ikke lige tælle mig frem til det. 

 

Vedhæftet fil: hhx231mab (3).xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juli 2023 af peter lind

Du kan lave en kolonne, hvor du skriver 0 hvis svaret er nej og 1 hvis det er sandt. Derefter kan du lave en sum af kollonnen. Hvis der er flere svarmuligheder må du lave flere kollonner med 1 for det svar du vil antallet for og 0 ellers


Svar #2
26. juli 2023 af haven1

Det forstår jeg ikke helt :/ 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juli 2023 af peter lind

Hvis du har en kolonne med ja og nej  i søjle A så opretter du en kolonne med formel, hvor der står: hvis(A1=ja: 1; 0) Derefter du formlen ned.

Du bør lige se efter om jeg har husket formlen rigtig. Det er noget i retning af 20 år siden at jeg har brugt den og den kan også være ændret.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. juli 2023 af SuneChr

# 0
Det er et uoverskueligt ark med 5070 sammenhørende data. Hvad skal testen be- eller afkræfte?
Hvis det blot er en statistik, med hvor mange... , skal der vel ikke benyttes χ2 test?
Mangler du en hypoteseformulering?
En Excel kommando
=HVIS(OG(A2="Mand";B2="66 eller ældre");1;0)
skrevet i en passende valgt søjle, vil udskrive et 1-tal for alle ≥ 66 årige mænd,
men vil ikke sige noget om mændenes egenskaber i søjlerne C, D og E.
Vi kan sætte flere OG ind og således udvide kommandoen HVIS.
Det er vigtigt, at "Mand" og "66 eller ældre" står  f u l d s t æ n d i g  ens i alle cellerne,
da kommandoen ellers vil resultere i et 0 (nul).
Hvis der er spørgsmål herudover, kan du skrive igen. Det kan være, Peter Lind eller jeg kan hjælpe. 


Skriv et svar til: excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.