Biologi

Hvordan kan jeg bruge mit enzymforsøg med bromelin til at enzymers betydning i fordøjelsen?

11. juni kl. 11:21 af ViktorHv - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg læser til Biologi C og sidder fast ved dette delspørgsmål ´´Inddrag øvelsen ´´Ensymforsøg med bromelin i annanas´´ til foklaring af enzymers betydning for fordøjelsen´´

Jeg er godt klar over at enzymer er rigtigt vigtige i fordøjelsen da de nedbryder maden til mindre stykker og nedbryder den ned til alle de vigtige stoffer vi kan bruge i kroppen. Jeg ved også at bromelin nedbryder proteiner og når man fx spiser en annanas nedbryder det langsomt proteiner i ens mund. 

Ved forsøget fandt jeg ud af at at bromelin kan nedbryde gelatine og derved ødelægge gelatines evne til at koagulere. Kogt bromelin påvirker dog ikke gelatine, da kogt bromelin er denatureret og dermed inaktivt. Forsøgets resultater støttede dermed min hypotese.

Jeg er dog forvirret over hvordan jeg kan svare på dette spørgsmål, hvordan har enzymet bromelin noget at gøre med enzymers betydning for fordøjelsen. Vær sød at hjælp mig med at svare på spørgsmålet, jeg er rigtigt forvirret.

Svar #1
11. juni kl. 12:56 af ViktorHv

Jeg har skrevet dette som svar indtil videre. Ved ikke om det er godt nok eller korrekt nok:

´´Resultaterne fra forsøget viser at bromelin i ananasjuicen nedbryder gelatineproteinerne, hvilket forhindrer dem i at danne en fast gele. Forsøget viser hvordan enzymer virker ved at nedbryde proteiner i mindre fragmenter og viser dermed enzymers vigtige rolle i fordøjelsen. Uden enzymer som bromelin ville vores krop have svært ved at nedbryde og absorbere næringsstoffer fra det mad vi putter i kroppen.´´

Nogen der kan hjælpe, tak :)

Skriv et svar til: Hvordan kan jeg bruge mit enzymforsøg med bromelin til at enzymers betydning i fordøjelsen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.