Kemi
Forsøg med lightergas
Hej alle
Jeg har lavet et forsøg med lightergas (se dette link evt dette link: https://nucleus.dk/files/docs/I-gang-med-kemi/suppl-mat_igmk-kap3-Alkaneriligthergas_v1-1.pdf)
Når jeg skal regne lightergassens stofmængde, så bruger jeg idealgas ligningen: pV=nRT
Og udefra forsøget ved jeg at gassens tryk p=1 bar (altså lufttrykket) og at gassens temperature er 20 graders celsius (altså omregnet til kelvin)
Men hvordan 'ved jeg det'? Hvorfor er det således?
Håber nogen vil hjælpe
Svar #2
19. juni kl. 08:12 af upontheabyss
#1Det kommer an på, hvordan forsøget er udført.
Der er en beskrivelse af udførelsen af forsøget her: https://nucleus.dk/files/docs/I-gang-med-kemi/suppl-mat_igmk-kap3-Alkaneriligthergas_v1-1.pdf
Der står på et tidpunkt: "Måleglasset hæves eller sænkes så vandoverfladerne i måleglasset og i karret er i samme højde. (Når de to vandoverflader er i samme højde, er trykket i måleglasset lig med trykket i lokalet, som antages at være 1 bar.)" Men hvorfor? Hvad er forklaringen bag dette faktum?
Svar #3
19. juni kl. 09:09 af Eksperimentalfysikeren
I en stillestående væske er trykkket det samme i samme dybde. Hvis der var et sted med højere tryk end et andet sted, ville væsken begynde at strømme fra området med højt tryk til området med lavt tryk.
Svar #4
21. juni kl. 15:20 af upontheabyss
#3I en stillestående væske er trykkket det samme i samme dybde. Hvis der var et sted med højere tryk end et andet sted, ville væsken begynde at strømme fra området med højt tryk til området med lavt tryk.
Hej igen
Se min vedhæftet fil. Før gassen er strømmet ind i måleglasset, er trykket i måleglasset så større eller mindre end lufttrykket?
Hvad hvis man lod gassen strømme så meget ind, at de to vandoverflader IKKE havde samme højde (så vandoverfladen i måleglasset blev LAVERE end vandoverfladen i karret)? Er trykket i gassen så større/mindre end lufttrykket?
Svar #5
21. juni kl. 20:48 af Eksperimentalfysikeren
Trykket i vandet i den højde, hvor overfladen inde i glasset er, er det samme i hele det vandrette llag i den højde, altså også udenfor glasset.
Udenfor glasset er der vand over dette lag. Det giver et bidrag til trykket, så trykket ide i glasser er større end atmosfæretrykket.
Skriv et svar til: Forsøg med lightergas
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.