Kemi
Hvordan afgør jeg molekylets kogepunkt?
Nogen der kan forklare mig, hvordan jeg bedømmer et molekyles kogepunkt. Får givet følgende opgave: Kogepunktet for butan er , for 1-chlorbutan og for 1-chlor-2-methylpropan . Forklar forskellen i kogepunkt for de tre stoffer.
jeg ved, der er noget med de intermolekylære bindinger. Men er der ikke nogle træk/ting jeg skal kigge efter, når jeg skal vudere deres kogepunkt?
Svar #2
25. august kl. 12:16 af M2023
#0. Det som har betydning for kogepunktet er dels om molekylet er dipolært, dels molekylets størrelse.
Angående rækken He, H2, O2 og Cl2 så gælder, at de alle kun har svage indbyrdes bindinger, da de er upolære. De to sidste har højere kogepunkt end de to første på grund af deres større masse. Grunden til at H2 har højere kogepunkt end He er, at brint-molekylet har større kontaktflade i forhold til sin masse end He-atomet.
Angående butan (-1 °C, 58,1 g/mol), 1-chlorbutan (78,5 °C, 92,6 g/mol) og 1-chlor-2-methylpropan (69 °C, 92,6 g/mol) så gælder, at butan er lettest og upolært (i modsætning til de andre), og derfor har det laveste kogepunkt. De to sidste har samme masse og er begge lige polære, da de indeholder et cloratom. Forskellen mellem dem skyldes kontantfladen, det 1-chlorbutan er uforgrenet, mens 1-chlor-2-methylbutan er forgrenet. (Du kan sammenligne det med to håndflader (svarende til uforgrenet), der ligger op ad hinanden i modsætning til to knytnæver (svarende til forgrenet), der rører hinanden. Hænderne er lige store i de to tilflælde, men kontaktfladen er størst i det første).
Svar #3
25. august kl. 12:53 af hfstudentt
Ja okay. Det giver faktisk - for første gang, rigtig rigtig god mening. Tusinde mange tak for hjælp - virkelig godt forklaret!! tak
Skriv et svar til: Hvordan afgør jeg molekylets kogepunkt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.