Kemi
SRP forsøg om absorbans
Jeg skriver SRP i fagene kemi A og matematik A om farvestoffer i fødevarer.
Til det har jeg lavet et forsøg, hvor jeg bestemmer farvestofkoncentrationen af tre farvestoffer i en læskedrik.
Jeg skal så løse tre ligninger med tre ubekendte.
Til dette er jeg nødt til at kende eksistenskoefficienterne for hver af det tre farvestoffer ved tre forskellige bølgelængder, dvs ved hver af farvestoffernes max absorbans (altså 9 eksistenskoefficienter i alt).
Jeg ville mene, at eksistenskoefficienterne skulle bestemmes ved at lave 9 standardkurver så, men min kemilærer siger, at dette bare kan gøres ved at måle fuldt spektrum for hver af de tre farvestoffer og dermed beregne eksistenskoefficienterne ud fra en enkelt måling. Er dette ikke en mere upræcis måling?
Jeg er nervøs for at dette kan trække ned i opgaven, selvom jeg jo er blevet vejledt til det
Svar #3
01. april 2025 af hejmedig0
#2 Ekstinktionskoefficient
Ja, det kunne jeg i hvert fald ikke stave til.. tak.
Det er ikke fordi, jeg ikke stoler på min lærer. Det er jo primært mig selv der har stået for at finde det relevante forsøg og litteratur osv. Af hvad jeg kan læse mig til, så skal ekstinktionskoeffienterne bestemmes ved en standardkurve. Gad rigtigt godt se noget litteratur, som fortalte at min lærer har ret, så jeg ikke behøver at tænke mere over det.
Skriv et svar til: SRP forsøg om absorbans
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.