Matematik

Enkelt spørgsmål

25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

Godaften!

Jeg har lige et enkelt spørgsmål:

Jeg forstår ikke helt HVOR man "spejler" i et koordinatsystem - forstået på den måde:

Hvis der står i en opgave; "spejl figuren i y-aksen" - hvor skal den så spejles? Ned eller til side.. :P

Håber at der er nogen der vil hjælpe mig - for jeg er ret forvirret!

På forhånd, mange gange tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. november 2013 af 123434 (Slettet)

Y-aksen går lodret op i en sky.

X-aksen går horisontalt.


Svar #2
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#1

Undskyld - men det forstår jeg ikke? :i


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. november 2013 af Andersen11 (Slettet)

#2

Du spørger om, hvordan man spejler i y-aksen?

y-aksen er den lodrette akse. Figurens spejlbillede i y-aksen vil så være på den modsatte side af y-aksen, symmetrisk omkring denne.

Se, for eksempel, http://yteach.alinea.dk/page.php/resources/view_all?id=symmetry_reflection_coordinate_image_geometry_t_page_9


Svar #4
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

Altså:

                                I

          2                    I                1

-----------------------------------------------------------------

         3                     I                4

                                I

Jeg har en figur i 2 - så skal jeg spejle den i y-aksen. Skal den så spejles i 1 eller 3? :)

Håber du forstår :P


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. november 2013 af Katjubaki (Slettet)

                                                       

Den skal spejles til siden ;) 

                                                                                                                   

Hvis du har y- og x- aksen her     -----|-----  -og du så tegner noget der  -->     --T---|-----    Skal det spejles  

Der ----->       --T---|--T---

Håber det hjalp :)


Svar #6
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

Yes! Så havde jeg ret - gudskelov :D

Mange tak #5, du var til meget hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. november 2013 af Katjubaki (Slettet)

Ja, det var min var det ik xD...der hjalp mest, igo xD  


Brugbart svar (1)

Svar #8
25. november 2013 af Andersen11 (Slettet)

#4

Den spejles så i 1 .


Svar #9
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#7

Hahah - det kan man godt sige :)

Hvad med "spejl i x-aksen"? har en figur i 4 - skal den så spejles i 1 eller 3? :)

På forhånd, tak.


Svar #10
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#8

Ok! Kan du kigge på #9? :)


Svar #11
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

Den skal da spejles i 3 - skal den ikke? :)


Brugbart svar (1)

Svar #12
25. november 2013 af Andersen11 (Slettet)

#11

Figur 4 spejles så i figur 1, når der spejles i x-aksen (tegningen i #4).


Svar #13
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

Jamen.. Så begge figurer skal spejles i 1'eren? Både figur 2 og figur 4? :o


Brugbart svar (1)

Svar #14
25. november 2013 af Andersen11 (Slettet)

#13

Ja.

Figur 2 spejles i y-aksen over i figur 1.

Figur 4 spejles i x-aksen over i figur 1.


Svar #15
25. november 2013 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#14

Hmm.. Ok :)


Skriv et svar til: Enkelt spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.