Matematik
sammensat funktioner
Hej studieportalen,
Har lige et hurtigt spørgsmål om, hvordan man egentlig ved, hvilken funktion er den indre, og hvilken funktion er den ydre? Findes der en form for huskeregel for dette?
Svar #1
24. december 2013 af Andersen11 (Slettet)
Det er noget man umiddelbart kan se ud fra forskriften. Den indre funktion ligger jo som navnet antyder inde i den ydre funktion. Har man for eksempel
f(x) = sin(√(x2+1)),
er funktionen f(x0 sammensat af tre funktioner:
f(x) = sin(√(x2+1))
| | |
| | indre
| mellem
ydre
g(x) = sin(x)
h(x) = √x
k(x) = x2+1
f(x) = g( h( k(x) ) ) = g o h o k(x)
Svar #3
24. december 2013 af Andersen11 (Slettet)
#2
Som en funktion af x er y en konstant. Man skriver også exy = exp(xy), og så er det måske lettere at se, at ex er den ydre funktion og y·x den indre. Her kan man dog også betragte ex som den indre funktion, da
exy = (ex)y
der er sammensant af ex som den indre funktion og xy som den ydre funktion.
Ved den første betragtning har man så
(exy)' = exy · (xy)' = y·exy .
Ved den anden betragtning har man
(exy)' = ((ex)y)' = y·(ex)y-1 · ex = y·exy-x+x = y·exy .
Svar #4
24. december 2013 af Jacob12345678910 (Slettet)
Ved den anden betragtning, så kan jeg ikke rigtig se, hvordan y·(ex)y-1 · ex= y·exy-x+x. Bliver det ganget med ex til sidst, fordi man differentiere den ene, og den anden udifferentieret? Derudover, hvorfor bliver det -x?
Svar #5
24. december 2013 af Andersen11 (Slettet)
#4
Man differentierer f(g(x)) , hvor f(x) = xy og g(x) = ex . Her er f '(x) = y·xy-1 , og g'(x) = ex . Så er
((ex)y)' = f '(g(x)) · g'(x) = y·(g(x))y-1 · ex = y·(ex)y-1 · ex = y·ex·(y-1)·ex = y·exy-x+x = y·exy .
Det bliver -x fordi x·(y-1) = xy -x .
Skriv et svar til: sammensat funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
