Matematik
Stamfunktion igen
Jeg kan slet ikke funde ud af den her:
Jeg har f(x) = 1/(3√x2)
(3-tallet står på roden)
Jeg skal finde stamfunktionen, facit er stadig: 3x1/3 + k
Hvordan omskriver jeg den. Ved at jeg skal bruge nogle potensregler. Hjælp.
Svar #1
01. april 2009 af Dynin (Slettet)
#0 hvad forstod du ikke i mit svar til dig i dit tidligere indlæg
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=664883
?
Svar #2
01. april 2009 af Quijote (Slettet)
Jeg vil have det mere beskrivende, det er bare det.
Jeg forstår det ik'.
Det er ikke dig der er noget i vejen med, det er mig.
Svar #3
01. april 2009 af Quijote (Slettet)
Hvor bliver kvadratroden af?
Hvilke potensregler skal benyttes og hvordan?
Svar #4
01. april 2009 af Dynin (Slettet)
#3 så omskriver jeg lige for dig ... håber du kan gennemskue potensreglerne ...
Svar #7
01. april 2009 af kieslich (Slettet)
Først lidt omskrivning: n√(x) = x(1/n) og n√(x2) = x(2/3). så 1/(3√(x2)) = x-(2/3).
Er g(x) = xa er g '(x) = a*xa-1. Ud af dette kan du se at når du leder efter en stamfunktion til xa skal du bruge 1/(a+1)*xa+1.Potensen skal altså være en højere I dit tilfælde får vi ∫x-(2/3) = 3*x1/3 + k
Svar #8
01. april 2009 af kieslich (Slettet)
Jeg må se at lære at skrive hurtigere, så der ikke kommer 6 andre svar før jeg får formuleret mit.
Svar #9
01. april 2009 af Quijote (Slettet)
# 8 hvor er du sød hehe :) Det kan klart bruges
Og tak til Dynin....er ked af det forrige indlæg.
Skriv et svar til: Stamfunktion igen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
