Matematik
Vurdering af årets eksamensopgaver på 3-årigt forløb til A-niveau
Formålet med denne tråd er at få en vurdering af årets 4 eksamenssæt i matematik, 3-årigt forløb til A-niveau;
2005-8-3 (med hj.midler)
2005-8-4 (uden hj.midler)
2005-8-3 SF (Standardforsøg, med hj.midler)
2005-8-4 SF (Standardforsøg, uden hj.midler)
Link til opgavesættene:
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/
For nemheds skyld kan I skrive nummeret på det pågældende sæt (jf. ovenfor), hvortil I refererer.
Tag udgangspunkt i nedenstående spørgsmål;
(1)
Hvad mener I om sættets sværhedsgrad og omfang?
(2)
Manglede der spørgsmål, som krævede lidt mere tankevirksomhed end de sædvanlige typespørgsmål?
(3) (kun 2005-8-3)
Opgaven i sandsynlighedsregning var én af de to valgfrie opgaver. Hvad mener I om, at man helt kunne slippe udenom sandsynlighedsregning i prøven med hjælpemidler?
(I de foregående 3 år har sandsynlighedsregning været blandt de bundne opgaver)
(4) (2005-8-3 og 2005-8-3 SF)
Hvad mener I om, at der ikke var nogen opgave i differentialligninger, hvori man skulle separere variable?
//Singularity
Svar #2
15. maj 2005 af erdos (Slettet)
2005-8-4 (uden hj.midler)
1)
2005-8-3 (med hj.midler): Absolut ikke noget vildt krævende opgavesæt. Der var nogle enkelte opgaver, hvor man kunne kludre i det (bl.a. den med differentialligningen), hvis man ikke holdte tungen lige i munden. Pointfordelingen virker i mine øjne forkert, da man ved at beregne integrale og rumfang opnår ligeså mange point som fuld besvarelse af alle opgaverne i førnævnte differentialligningopgave.
2005-8-4 (uden hj.midler): Meget let som sædvanlig. De kunne have puttet en enkelt krævende opgave ind, der kunne skilde fårene fra bukkene. Det er på sin vis ærgeligt, at man ikke kan bruge noget af tiden her på den opgave med hjælpemidler, da det næsten er synd at forlade lokalet efter en god time. Den time kunne give det sidste kryderi til opgaven med hjælpemidler.
2)
Se ovenstående
3)
Det er fint. Sandsynlighedsregning er noger hø.
4)
Jeg synes det er fint, at man med lidt overblik kan se, at det er en logistisk. Uden overblik vil man straks gå i gang med seperation, der vil tage en del længere tid.
Mvh
Kasper
Svar #3
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
Det er min opfattelse, at gennemgående fejl i besvarelserne, som den jeg henviser til foroven (opg. 4), medfører en mildere vurdering..? Er grundlaget herfor, at denne type af gennemgående fejl ikke nødvendigvis afspejler en fundamental misforståelse? Det undrer mig.
2 & 4) Opgaver, hvor separation af de variable skal anvendes, fordrer for det meste en mere nuanceret besvarelse, der bærer præg af reflektion over den valgte løsning (det er her 13-tallet normalt hentes!) - i stærk kontrast til de to differentialligninsopgaver, der tog udgangspunkt i velkendte vækstmodeller. Problemløsningen blev i disse tilfælde reduceret til at følge en simpel "opskrift".
Dog positivt med andet sidste delspørgsmål i opg. 6b (hvor funktionsværdien skulle findes, når d^2M/dt^2 havde globalt maksimum).
Svar #4
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
Svar #5
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
Svar #6
15. maj 2005 af erdos (Slettet)
Din opg. 6b var obligatorisk i vores sæt, og det må nok siges, at det primært var her folk kludrede i det.
Svar #7
15. maj 2005 af Epsilon (Slettet)
----------
Foreløbigt tak for de detaljerede kommentarer. Det skal måske lige bemærkes, at vurderinger af sættene på 1-årigt forløb til A-niveau naturligvis også er velkomne, selvom tråden oprindeligt var reserveret det 3-årige forløb til A-niveau.
//Singularity
Svar #8
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
Bemærk forskellen (opg. 4):
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/sommer05/MED0583.pdf (3-årigt)
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/sommer05/MED0581SF.pdf (1-årigt SF)
Der burde ikke være ben i nogen af dem, men opgaven for 3-årigt er klart nemmere - deraf færre misforståelser.
"#3: Faldt folk igennem på den opgave, du omtaler som opgave 4? Jeg fandt den meget nem... "
Tjaa... På samme måde synes jeg, at jeres opgave 6b var ret nem :-)
#7: Ang. din sidste kommentar:
Opfattede ikke, at tråden var "reserveret" for 3-årigt - læste blot "SF" :)
Svar #9
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
Svar #10
15. maj 2005 af erdos (Slettet)
Svar #12
15. maj 2005 af Samuel (Slettet)
P={(x,y)|-3=
og
Q={(x,y)|0=
Svar #13
15. maj 2005 af Epsilon (Slettet)
" Forventeligt vil nogle af besvarelserne afspejle en generel misforståelse: (f(x)-g(x))^2 integreres i stedet for (f(x)^2 - g(x)^2) "
Punktmængden, som roteres, grænser ikke op til førsteaksen på hele integrationsintervallet, i modsætning til den tilsvarende punktmængde i den anden opgave.
Man må umiddelbart forvente, at dette forhold vil give sig udslag i en større fejlprocent i besvarelserne af opgave 4 på A1-holdene end i besvarelserne af den tilsvarende opgave på A3-holdene.
//Singularity
Svar #14
15. maj 2005 af *A* (Slettet)
1 0g 2) Sættet var ikke specielt svært - Personligt mener jeg ikke at der var noget til at skille fårene fra bukkene (hvilket også er nævnt før). Hvor kan man vise at man kan andet end at bruge sin formelsamling?
Jeg havde rigtig god tid til begge prøver. Jeg klager selvfølgelig ikke over det, men det er bemærkelsesværdigt i det jeg ofte er lidt tidspresset til terminsprøver osv.
Så omfanget har nok ikke været stort
Savnede som Samuel også skriver en "killer" opgave. Normalt synes jeg at der i prøven uden hjælpemidler på A+ kræves større forståelse af matematikken sammenlignet med alm A. Men i år var der ikke nogen tænkeopgaver (for den sidste med tangentplanet var jo ikke svær!) hvilket bare betød at vores prøve måske var nemmere end A'ernes. Vi blev testet i toppunktsopgaver og skæringspunkt, altså yderst simpelt 1.g stof.
3) Er som nævnt på standardforsøg
4) Som Kalle skriver det vigtigt at man også viser at man ikke bare blindt begynder at seperere variable med det samme.
Men jeg savnede en sepereringsopgave. Især da jeg anvender computer i min besvarelse og gerne ville vise at jeg, på en hensigtsmæssig måde også er i stand til at løse sådanne opgaver. Og dermed også lave bemærkninger om fx y
Svar #15
15. maj 2005 af *A* (Slettet)
Svar #16
15. maj 2005 af *A* (Slettet)
Dem der bare blindt integrerer og dem der tænker sig om.....
Øv altså...
Svar #18
15. maj 2005 af *A* (Slettet)
Svar #19
15. maj 2005 af Epsilon (Slettet)
0
pi*int[(f(x)-g(x))^2 dx]
-3
i stedet for det korrekte
0
pi*int[(f(x)^2 - g(x)^2)dx]
-3
Dertil skal naturligvis adderes
5
pi*int[f(x)^2 dx]
0
for at bestemme voluminet af omdrejningslegemet, men dette integral har de fleste nu nok formået at opstille.
//Singularity
Svar #20
15. maj 2005 af *A* (Slettet)
(Ægrer mig stadig)