Søgning på: fysikabbogen 1. Resultater: 17581 til 17600 af 149177
-
Bestem centrum og radius for cirkel
ForumindlægHej (: Jeg skal finde centrum og radius for denne cirkel: x^2 + y^2 - 4y = -1 Jeg er klar over at jeg skal sætte den ind i cirkel ligningen, men jeg er ikke sikker på hvordan? Indtil videre er det blevet til: (x-0)^2 + (y-2)^2 = -1 -8 Men det ser ret forket ud... -
Tangentligning Næste skridt
ForumindlægEn funktion f er bestemt ved: f(x)= x^3+e^x+1 Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet (0, f(0)) Jeg har fundet f´(x)= 3x^2+e^x og f´(0)=3*0^2+e^0=1 Hvad er næste skridt så? -
Cirkel tangent og ligning
ForumindlægEn cirkel er givet ved ligningen:(x-2)^2+(y+1)^2=25 og punktet P( – 2, 2) ligger på cirklen. a) Bestem en ligning for tangenten til cirklen i punktet P. b) Bestem ligningen for den cirkel der har centrum i punktet (1, 4) og som indeholder punktet P. -
differentialregning
Forumindlæghej er der nogen der kan hjælpe mig med disse opgaver da jeg ikke kan finde ud af differentialregning f(x)=4x 2 +9x - 3 g(x)=1+x3+4x4+6x2 h(x)=1+2-x - 4+x*x i(x)=x3-3x-5 -
Differentiering - funktion
ForumindlægEn funktion f er givet ved f(x) = x/(2+cos(x)) Bestem f'(x) Hvordan gøres dette ? Har jeg ret i, at x differentieres til 1, og 2 er en konstant, så den = 0 ? Og cos(x) differentieres til sin^-1 ? Er jeg helt galt på den ? På forhånd, tak for svar :) -
differentialligningen
Forumindlægbestem til differentialligningen dy/dx+3y=20 den løsning, hvis graf går gennem punktet P(1,4) jeg har fået løsning y(x)= 20/3 + c*e^-3x y(1)=4 20/3+c*e^-1=4 men jeg kan ikke rigtig komme videre? har jeg lavet en fejl i forvejen eller hvordan? -
please hjælp . vigtigt kemi .
ForumindlægHeej Beder om hjælp . Please Et forsøg i biologi/kemi : Påvisning af carbondioxid. 2 kolber --> Kolbe 1 : gær, vand og glukose Kolbe 2 : gær, vand og salt. Derefter en ballon ovenpå kolberne . I kolbe 1 pustes ballonen, men i kolbe 2 bliver ballonen IKKE pust . HVORFOR ? På forhånd tak. -
funktioner
Forumindlæghej jeg sidder med den sidste opgave i et projekt som jeg ikke kan finde ud af spørgsmålet lyder på 1. med udgangspunkt i datasæt 1 så skal jeg finde halveringstiden og tegne det grafisk 2. bestem y værdien for x=11 3. bestem x værdien for y= 0,02 -
Ortogonale vektorer
ForumindlægHejsa, jeg har problemer med denne opgave: Bestem tallet t, så a ? og b ? bliver ortogonale, når: a ? = (1;t;t) og b ? = (-3;2;1) Jeg tror jeg skal sætte skalarproduktet = 0 og finde ud af noget på den måde, men jeg ved ikke helt hvordan... På forhånd mange tak :-) -
løsning til differentialligningen
Forumindlæggør rade for at funktionene f(x)=x*ln(x) er en løsninge til differentialligningen y'=(y/x)+1 uden brug af hjælpe midler jeg har fået at y'=ln(x)+1 men kan ikke få (x*ln(x))' til at blive det -
Angiv stamfunktioner til hvert af følgende funktioner.
ForumindlægHej. Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt matematik? Opgaven lyder således: Angiv, uden brug af cas, samtlige stamfunktioner til hvert af følgende funktioner. a) ∫(sinx + cosx) dx b)∫(sin2x + cos2x) dx c) ∫(1+tan2x) dx d) (sinx + 1) dx Håber nogen kan hjælpe. -
Hjælp til ligninger
ForumindlægJeg skal løse følgende ligninger og har brug for hjælp... a) x(x-3)(x+2)=0 b) 7x2 - x =0 e) (x-1)(x+1)=x2 -1 Bestem stamfunktionerne til funktionen h(x)= = -8/x , x>0 -
hvordan skrives et udtryk bedst?
Forumindlæger lidt i tvivl om hvordan et udtryk, der regnes på skal skrives? f.eks: f(x) = udtryk 1 = udtryk 2 = udtryk 3 = den endelige udtryk eller f(x) = udtryk 1 f(x) = udtryk 2 f(x) = udtryk 3 f(x) = den endelig udtryk nogle der kan hjælpe med det? -
gitter
ForumindlægHej Allesammen, er der nogle der kan hjælpe med de to spørgsmål..... 1. Beregn gitterkonstanten d for det benyttede gitter, idet du angiver gitterkonstanten i nm (nanometer). 1 nm = 10-9 m. 2.Forklar hvad der menes med at gitteret har, 300 eller 600 l/mm (linjer pr. mm). Tak på forhånd -
HASTER: hjælp til ligevægt og entropi
Forumindlæg1) Beregn en værdi for ligevægtskonstanten for reaktion I ved 22,4 grader 2) Bestem entropi tilvæksten i reaktion 1. Hvad viser undersøgelsen om opløselighedens temp. afhængighed? Jeg kan virkelig ikke finde en løsning til de to opgaver. Det er fra vedhæftede opgavesæt. Jeg har VIRKELIG, VIRKELIG... -
Omskrivning af dosis
ForumindlægHej. Jeg sidder og er ved at læse omkring dosis. Som mange nok ved er dosis (D) givet ved: (1)D=dE/ dM Men på en eller anden måde, kan dette(for elektromagnetisk stråling) omskrives til: (2)D= (intensitet*absorptionskoefficient)/densitet. Er der nogen, der kan forklare, hvordan man kommer fr... -
Nogle som kan hjælpe??
ForumindlægAnne : 2(9-5x) 18 - 5x= 28 -5 x=10 x=-2 Bente 2(9-5x) 18-10x=28 -10x=10 x=-1 Carla 2(9-5x) 18-10x=28 10x-=10 x=1 Hvilken løsning er rigtig og hvilke fejl laver de andre... Plz hjælp m... -
Trekants Geometri
ForumindlægHej Jeg har et spørgsmål angående trekanter. Jeg oploader en figur der viser en kontruktion hvor man har flyttet et af hjørnerne et stykke 1. Og derfor flyttes hele konstuktionen med, men nogle sider bliver kun flyttet stykket 1/sqrt(2) Jeg kan ikke helt se geometrien i det. Hvordan finder ma... -
differentiering
ForumindlægHar differentieret to funktioner efter bedste evne: f(x)= 2x3 * ln(x) + 5x - 4x2 + √3 f´(x):= 6x2 * ln(x) + 2x3 * (1/x) + ln(5) * 5x - 8x + 1/(2*√3) g(x)= ln(3x2-4) g´(x)=1/(3x2-4) Er de rigtige? På forhånd tak :) -
Hjælp hjemmeregning
Forumindlæg1. 1 mile = 1,6 km Hvor mange miles er 80 km? 2. Familien kørte en anden vej tilbage til New York Turen var på 450 km og varede i 7 timer og 30 minutter . Hvad var gennemsnitshastigheden i km/t på tilbageturen? Please hjælp
