Søgning på: fysikabbogen 1. Resultater: 17581 til 17600 af 149177
  • Bestem centrum og radius for cirkel

    Forumindlæg
    Hej (: Jeg skal finde centrum og radius for denne cirkel: x^2 + y^2 - 4y = -1 Jeg er klar over at jeg skal sætte den ind i cirkel ligningen, men jeg er ikke sikker på hvordan? Indtil videre er det blevet til: (x-0)^2 + (y-2)^2 = -1 -8 Men det ser ret forket ud...
  • Tangentligning Næste skridt

    Forumindlæg
    En funktion f er bestemt ved: f(x)= x^3+e^x+1 Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet (0, f(0)) Jeg har fundet f´(x)= 3x^2+e^x og f´(0)=3*0^2+e^0=1 Hvad er næste skridt så?
  • Cirkel tangent og ligning

    Forumindlæg
    En cirkel er givet ved ligningen:(x-2)^2+(y+1)^2=25 og punktet P( – 2, 2) ligger på cirklen. a) Bestem en ligning for tangenten til cirklen i punktet P. b) Bestem ligningen for den cirkel der har centrum i punktet (1, 4) og som indeholder punktet P.
  • differentialregning

    Forumindlæg
    hej er der nogen der kan hjælpe mig med disse opgaver da jeg ikke kan finde ud af differentialregning f(x)=4x 2 +9x - 3 g(x)=1+x3+4x4+6x2 h(x)=1+2-x - 4+x*x i(x)=x3-3x-5
  • Differentiering - funktion

    Forumindlæg
    En funktion f er givet ved f(x) = x/(2+cos(x)) Bestem f'(x) Hvordan gøres dette ? Har jeg ret i, at x differentieres til 1, og 2 er en konstant, så den = 0 ? Og cos(x) differentieres til sin^-1 ? Er jeg helt galt på den ? På forhånd, tak for svar :)
  • differentialligningen

    Forumindlæg
    bestem til differentialligningen dy/dx+3y=20 den løsning, hvis graf går gennem punktet P(1,4) jeg har fået løsning y(x)= 20/3 + c*e^-3x y(1)=4 20/3+c*e^-1=4 men jeg kan ikke rigtig komme videre? har jeg lavet en fejl i forvejen eller hvordan?
  • please hjælp . vigtigt kemi .

    Forumindlæg
    Heej Beder om hjælp . Please Et forsøg i biologi/kemi : Påvisning af carbondioxid. 2 kolber --> Kolbe 1 : gær, vand og glukose Kolbe 2 : gær, vand og salt. Derefter en ballon ovenpå kolberne . I kolbe 1 pustes ballonen, men i kolbe 2 bliver ballonen IKKE pust . HVORFOR ? På forhånd tak.
  • funktioner

    Forumindlæg
    hej jeg sidder med den sidste opgave i et projekt som jeg ikke kan finde ud af spørgsmålet lyder på 1. med udgangspunkt i datasæt 1 så skal jeg finde halveringstiden og tegne det grafisk 2. bestem y værdien for x=11 3. bestem x værdien for y= 0,02
  • Ortogonale vektorer

    Forumindlæg
    Hejsa, jeg har problemer med denne opgave: Bestem tallet t, så a ? og b ? bliver ortogonale, når: a ? = (1;t;t) og b ? = (-3;2;1) Jeg tror jeg skal sætte skalarproduktet = 0 og finde ud af noget på den måde, men jeg ved ikke helt hvordan... På forhånd mange tak :-)
  • løsning til differentialligningen

    Forumindlæg
    gør rade for at funktionene f(x)=x*ln(x) er en løsninge til differentialligningen y'=(y/x)+1 uden brug af hjælpe midler jeg har fået at y'=ln(x)+1 men kan ikke få (x*ln(x))' til at blive det
  • Angiv stamfunktioner til hvert af følgende funktioner.

    Forumindlæg
    Hej. Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt matematik? Opgaven lyder således: Angiv, uden brug af cas, samtlige stamfunktioner til hvert af følgende funktioner. a) ∫(sinx + cosx) dx b)∫(sin2x + cos2x) dx c) ∫(1+tan2x) dx d) (sinx + 1) dx Håber nogen kan hjælpe.
  • Hjælp til ligninger

    Forumindlæg
    Jeg skal løse følgende ligninger og har brug for hjælp... a) x(x-3)(x+2)=0 b) 7x2 - x =0 e) (x-1)(x+1)=x2 -1 Bestem stamfunktionerne til funktionen h(x)= = -8/x , x>0
  • hvordan skrives et udtryk bedst?

    Forumindlæg
    er lidt i tvivl om hvordan et udtryk, der regnes på skal skrives? f.eks: f(x) = udtryk 1 = udtryk 2 = udtryk 3 = den endelige udtryk eller f(x) = udtryk 1 f(x) = udtryk 2 f(x) = udtryk 3 f(x) = den endelig udtryk nogle der kan hjælpe med det?
  • gitter

    Forumindlæg
    Hej Allesammen, er der nogle der kan hjælpe med de to spørgsmål..... 1. Beregn gitterkonstanten d for det benyttede gitter, idet du angiver gitterkonstanten i nm (nanometer). 1 nm = 10-9 m. 2.Forklar hvad der menes med at gitteret har, 300 eller 600 l/mm (linjer pr. mm). Tak på forhånd
  • HASTER: hjælp til ligevægt og entropi

    Forumindlæg
    1) Beregn en værdi for ligevægtskonstanten for reaktion I ved 22,4 grader 2) Bestem entropi tilvæksten i reaktion 1. Hvad viser undersøgelsen om opløselighedens temp. afhængighed? Jeg kan virkelig ikke finde en løsning til de to opgaver. Det er fra vedhæftede opgavesæt. Jeg har VIRKELIG, VIRKELIG...
  • Omskrivning af dosis

    Forumindlæg
    Hej. Jeg sidder og er ved at læse omkring dosis. Som mange nok ved er dosis (D) givet ved: (1)D=dE/ dM Men på en eller anden måde, kan dette(for elektromagnetisk stråling) omskrives til: (2)D= (intensitet*absorptionskoefficient)/densitet. Er der nogen, der kan forklare, hvordan man kommer fr...
  • Nogle som kan hjælpe??

    Forumindlæg
    Anne : 2(9-5x) 18 - 5x= 28 -5 x=10 x=-2 Bente 2(9-5x) 18-10x=28 -10x=10 x=-1 Carla 2(9-5x) 18-10x=28 10x-=10 x=1 Hvilken løsning er rigtig og hvilke fejl laver de andre... Plz hjælp m...
  • Trekants Geometri

    Forumindlæg
    Hej Jeg har et spørgsmål angående trekanter. Jeg oploader en figur der viser en kontruktion hvor man har flyttet et af hjørnerne et stykke 1. Og derfor flyttes hele konstuktionen med, men nogle sider bliver kun flyttet stykket 1/sqrt(2) Jeg kan ikke helt se geometrien i det. Hvordan finder ma...
  • differentiering

    Forumindlæg
    Har differentieret to funktioner efter bedste evne: f(x)= 2x3 * ln(x) + 5x - 4x2 + √3 f´(x):= 6x2 * ln(x) + 2x3 * (1/x) + ln(5) * 5x - 8x + 1/(2*√3) g(x)= ln(3x2-4) g´(x)=1/(3x2-4) Er de rigtige? På forhånd tak :)
  • Hjælp hjemmeregning

    Forumindlæg
    1. 1 mile = 1,6 km Hvor mange miles er 80 km? 2. Familien kørte en anden vej tilbage til New York Turen var på 450 km og varede i 7 timer og 30 minutter . Hvad var gennemsnitshastigheden i km/t på tilbageturen? Please hjælp