Søgning på: et dukkehjem 3. akt. Resultater: 17901 til 17920 af 114887
-
Opstil Fourierrækken på kompleks form ud af a_n og b_n
ForumindlægOm en 2-Pi periodisk, stykkevis differentiabel og kontinuert funktion f: R->R oplyses at Fourierkoefficienterne er givet ved an=0 for alle n og bn= for alle naturlige tal Opgaven er så at opstille Fourierrækken på kompleks form. Jeg har anvendt at c0=½*a0, cn=½*(an-i*bn) og c-... -
sep?
Forumindlægy´=a(y-15) skal der anvendes separation? ved f(0)=30 og f(3)=25 kan det skrives som dy/dx=a(y-15) ? -
Andengradspolynomium og retvinklede trekanter.
ForumindlægHej allesammen . Jeg har lige et par vanskeligheder i matematik . Den første opgave lyder følgende: Et andengradspolynomium er bestemt ved: a) Bestem rødderne for parablen samt dens toppunkt. b) Lav faktoropløsning af f(x) og forkort udtrykket mest muligt. Jeg har regnet på første opg. men er g... -
Harmonisk svinging
ForumindlægJeg har en opgave som hedder: En harmonisk svingning er givet ved f(x) = 2 * sin (6 * π * t + 3) - 4, hvor tiden t måles i sekunder. Beregn svingningstiden for denne harmoniske svingning. Jeg forstår ikke opgaven, og har virkelig brug for hjælp, hvis der er nogle som kan forklare mig hvorfor... -
matematik!
ForumindlægHej!En linie l har ligning: 4x-5y+3=0bestem en ligning for den linie der går igennem (3,-4) og står vinkelret på l. min løsning:n=(a,b)=(4,-5)a(x-xo)+b(y-yo)=04(x-3)-5(y+4)=04x-12-5y-20=04x-5y-32=0Men når jeg tegner den fundene ligning på min lommeregner for jeg ikke de to ligninger til at være v... -
Cirklens ligning
ForumindlægHej! Er der nogen der vil tjekke denne opgave for fejl?Beskriv cirklens ligning:x^2-3x+y^2-6y-1=0(x+½(-3))^2-(½(-3))^2+(y+½(-6))^2-(½(-6))^2-1=0(x-1,5)^2-2,25+(y-3)^2-9-1=0(x-1,5)^2+(y-3)^2-12,25=0(x-1,5)^2+(y-3)^2=12,25^2ville det være forkert at indsætte:sqr((x-1,5)^2+(y-3)^2=12,25) mellem de s... -
Trigometrisk funktion
ForumindlægEn funktion er givet ved: f(x) = 3 x e-x + 2 Bestem koordinaterne til det punkt hvor funktionens graf har vandret tangent. Jeg mener at jeg først skal differentier ligningen. Her bruger jeg sum og differensreglen og komme frem til at: f´(x) = 3 * ex + 2 Da tangens vandrette linie vil sige at den ... -
diff
ForumindlægHejsa, jeg har lige en opgave her jeg gerne vil have tjekket :) Find ligningen for tangenten til funktionen f(x) = √x i x0 = 36 mit bud: f(x) = √x f(x) = 1/2√x f´(x0) = f´(36) = 1/2√36 = 3 f(x0) = f´(36) = √36 = 6 y = f(x0) + f´(x0) * (x-x0) y = 6 + 3 * (x-36) y = 6 ... -
To ligninger med to ubekendte, vha lige store koefficienters metoder
ForumindlægHalløj. Jeg ved nogenlunde godt hvad lige store koefficienters metode går ud på, men kan alligevel ikke gennemskue dette regnestykke. Mit regnestykke lyder: 3+5t=3-2s -4+2t=10+2s -1+7t=13 7+t?14 t=2 Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan de kommer fra: 3+5t=3-2s -4+2t=10+2s ... -
matematik
Forumindlæghej jeg bruger for hjælp vil i hjælpe mig kloge hovede med det her matematik Når man skal blande saftevand, køber man ofte noget koncentreret saft, der skal fortyndes. På en flaske med tranebærsaft står der, at forholdet mellem saft og vand skal være 1:4 - altså 1 til 4. 1. Hvor meget saft skal... -
Forskellige opgaver, medicin studie.
ForumindlægHej Kan nogle hjælpe mig med disse 3 opgaver (se vedhæftet). Svarene markeret med blå er de rigtige svar ifølge rettevejledningen. 1: Hvorfor virker chlor som oxiderende + aftagende? Jeg kan huske, at jeg i gymnasiet (kemi A-niveau) fik fortalt, at chlor virker reducerende, hvilket er forkert ... -
Densitet (massefylde)
ForumindlægHej. Jeg sidder her og regner lidt på ethanols (sprit) densitet. Densiteten er tabelleret til 789 kg/m^3, og formlen er . Jeg har i et forsøg hældt en sjat ethanol i et måleglas, og aflæste det til 10,8 ml, som er det samme som cm^3. Så vejede jeg målebægeret på en vægt, og trak vægten af de... -
Kvantorer
ForumindlægHej alle Jeg vil ikke have svaret, men bare en afklaring om jeg er på rette spor eller ikke . Jeg læser det første udsagn således: for alle x-værdier tilhørende de positive reelle tal, findes der mindst en y-værdi tilhørende de positive reelle tal, der opfylder x^2 < y. Dette udsagn e... -
Optimering i matematik
ForumindlægHej, Jeg har tre opgaver i optimering: 1) optimere en dåse med givet volumen på 25 cl så materialeforbruget er mindst muligt 2) design min egen flaske ud af to geometriske figurer med volumen på 33 cl så materialeforbruget er mindst muligt. og 3) foreslå en form på flasken over grafen for en ... -
Hjælp med brøker og division
ForumindlægI en større provinsby blev 1715 mennesker spurgt om hvordan de kom på arbejde hver dag. 490 personer, svarede at de tog offentlige transportmidler. Hvor stor en brøkdel (forkort mest muligt) tog offentlige transportmidler? 4. I en sprinklervæskeblanding er der brugt 4,5 liter vand, 3 50 liter op... -
Regnvands surhedsgrad
ForumindlægGodmorgen SP Jeg har nogle opgaver om regnvands surhedsgrad, og så er der lige disse to, som jeg har lidt problemer med. Opg. 3 Jeg får udleveret denne reaktion: CO2 (aq) + H2O (l) ? H2CO3 (aq) Så skal jeg vise i form af et reaktionsskema, hvordan carbonsyre gør vandet surt. Er det sådan her: H... -
Areal-beregning
ForumindlægHejsaKan simpelthen ikke se, hvad det er for et areal, som jeg skal beregne, selvom jeg har skitseret graferne flere gange. Opgaven lyder som følgende:En funktion f er givet vedf(x) = 2x+e^-x , x>= -2k er et tal, der er større end 1.Sammen med linjerne y=1, y=2x og x=k afgrænser grafen for f... -
MATEMATIK- HJÆÆLP!!
ForumindlægJa, det er til imorgen, men kan altså ikke rigtig finde ud af det... Farten gennem byen er 40 km/t. Farten på lufthavnsvejen er 60 km/t. Hvor lang tid tager en lufthavnstur? Hvor mange timer og minutter kører ambulancen den dag? En dag skal ambulancen transportere en alvorligt syg patient t... -
Hjælp om sandsynlighedsregning
ForumindlægEn opgave er: En symmetrisk terning kastes 3 gange og øjentallene noteres. Man er interesseret i ved hvert kast at få 4 øjne. fx. kan man skrive "4 4 x", hvis man få 4 øjne ved første og andet kast, og ikke 4 øjne ved tredje kast. Find sandsynlighederne for hændelserne A. man får... -
Sygeplejerske uddannelse - bøger
ForumindlægJeg valgte at droppe ud af sygeplejeuddannelsen efter 1. semester og har derfor nogle bøger jeg gerne vil sælge. De behøver nødvendigvis ikke at sælges samlet. Det drejer sig om følgende bøger: Sygeplejebogen 1, 2 del - Grundlæggende behov, Søren Pedersen, 3 udgave Sygeplejens grundlæggende...
