Søgning på: fysik a stx. Resultater: 18021 til 18040 af 154719
-
Gitterligningen - He-Ne laser
ForumindlægHej alle Sidder med følgende opgave: Lyset fra en He-Ne laser sendes gennem et gitter med 600 ridser pr. mm og hen mod en skærm, hvor der dannes et antal pletter. a) hvad er gitterkonstanten i meter? b) hvor stor en vinkel afbøjer gitteret lyset? (første orden dvs. for den første plet p... -
Singularitet i Maple
ForumindlægJeg har et behov for at fjerne en singularitet i en funktion i Maple. Jeg har funktionen -1/abs(x), der jo divergerer mod uendelig for x gående mod nul fra begge sider. Her vil jeg gerne sætte y=-7 i intervallet x=[-0.143,0.143], således a jeg "hakker spidsen af". Er der nogen, der ved ... -
Mekanisk Energi
ForumindlægHeej.. :) I 1. g havde jeg løst den her opgave : En sten med massen 4.7 kg slippes i højden 15 meter over jorden og foretager et frit fald mod jorden. a. hvor stor vil stenens hastighed være lig før det rammer jorden? Her havde jeg sagt Ekin= Epot også finde v (hastigheden). (kan ikke huske... -
Impuls
ForumindlægHej alle :) Så er man jo kommet i skole igen, og den første fysik aflevering er dumpet ind i indbakken. Jeg sidder lidt fast i den ene af opgaverne. En mand bliver skudt med et projektil. Projektilet har massen 4.5g og udsendes med farten 400 m/s. Manden der bliver skudt har massen 71kg. a. Hv... -
Mistet lyst til samfundsfag og skolen generelt.
ForumindlægHej, random stranger! Jeg går på STX (1.G) med studieretningen EN-SA-Ma, men jeg havde oprindeligt valgt og gået på en sproglig linje (EN-SP-Fr), som jeg fagligt set var helt tosset med. Dog var vi få i klassen og havde problemer socialt, så min linje blev nedlagt, mens den anden linje i klas... -
Afstemme reaktionen?
ForumindlægHejsa! Jeg sidder midt i en fysik journal og skal afstemme reaktionen for fiksersalt og elektrisk strøm. Jeg har skrevet: 2 Na + 3 H2O = 2 H2 + 2 NaOH, men den har jeg fået af vide er forkert. Så vil I ikke forklare hvad jeg har lavet forkert? :-) -
Kinematik opagve
ForumindlægHej Studieportalen! Jeg har virkelig svært ved at løse opgaver i fysik, og jeg har prøvet og prøvet, men jeg kan ikke. Er der nogle, der måske kan hjælpe med denne her opgave: Opløs tyngdekraften i en komposant parallel med skråplanet og en komposant vinkelret på skråplanet, og beregn størrels... -
Pærer og modstande
ForumindlægHej, jeg har et helt grundlæggende spørgsmål til fysik B: Hvis en modstand/resistor placeret før en pære i et kredsløb øges, bliver lysstyrken af pæren så større eller mindre? Og hvis en modstand/resistor placeret efter en pære i et kredsløb øges, er det så korrekt, at det ingen indflydelse har p... -
Logaritme/potensregler
ForumindlægKan nogen forklare, hvorfor: 10^(log(a)*x) = a^x ? -
kvadratsætning ligning udregn 1g
Forumindlæghej jeg er lidt lost i denne ligning, som man skal udregne:(a-b)*(a^2+2ab+b^2)hvordan udregner man den? siger man så:(a-b)*(a+b)^2 = (a-b)(a+b)(a+b) = a^2-b^2 (a+b) = ?er det noget i den stil eller jeg er jeg helt forkert på den? -
Sandsynligheder for Vædeløb
ForumindlægHej igen, Jeg er blivet stillet opgaven A bookmaker offers bets on horses A, B and C for horse races. For example, if you bet €100 on B with odds of 1 : 3 and B wins, you get your stake back and three times your stake as gain, for a total of €400. If you lose, of course, you get... -
??REDUCERING??
Forumindlæghej. kan i hjælpe mig med at reducere dette: (a+3b)^2-(a-b)(a+b)-6ab forklar venligst hvordan du gjorde? tak på forhånd. -
Valg af videregående uddannelse
ForumindlægJeg er dybt i tivil omkring hvilket studie, jeg skal vælge. Og trods jeg nu har holdt sabbatår, føler jeg ikke, jeg er kommet svaret nærmere. Der er ikke noget, jeg sådan rigtig har brændt for at skulle studere eller nogle drømme jeg har haft til fremtidig job. Bare jeg egentligt har en god a... -
En funktion med punktmængde
ForumindlægEn funktion er bestemt ved f(x)=-x2+3,5*x+kvadratroden af x, x≥0 Grafen for f afgrænser i første kvadrant sammen med første aksen en punktmængde M, der har et areal Tegn grafen for f og bestemt arealet af M Noget der ved hvordan man gør det ? -
er dette korrekt?
ForumindlægEr det korrekt at: √a*b = √a*√b fordi √a*b = (a*b)*(a*b) = a^2*b^2 = √a*√b og at √a/b = √a/√b fordi √a/b = (a/b)*(a/b) = a^2/b^2 = √a/√b? -
Reducer udtrykket
Forumindlæg(a-b)^(2)+2a*(a+b) -
Ny karakterskala!
ForumindlægUVM:\nhttp://www.uvm.dk/05/kkonf.htm?menuid=6410\n\nPolitiken:\nhttp://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=424501\n\n\nKom med jeres meninger.\nInternationalt set kan det være praktisk nok, men jeg savner nu undtagelseskarakteren (som for nogle lærere måske ikke er så undtagelseskarakter-agtig.)\... -
Masse af uran og q værdi
ForumindlægJeg forstår ikke hvordan man kan regne massen af vandet i denne opgave og c opgaven bagefter tak for hjælpen på forhånd -
Reduceringsopgave
ForumindlægJa det har aldrig været min stærke side. Reducering af: (1/a+1/b)/(a+b)=? Hjælp! -
Bestem volume i træklods
Forumindlæghttp://mimimi.dk/eksamenSkriftlig/stx_B/stx_123_matB.pdf Opgave 12 I en træklods med længde l, bredde b og højde h er der udskåret en cylinder med diameter 6, som vist på figuren (alle mål i cm). a) Bestem volumen af træet i klodsen udtrykt ved l, b og h, når cylinderen er udskåret. Jeg bruge...
