Søgning på: Bestem f'(x). Resultater: 18661 til 18680 af 76732
-
plotte med maple?
Forumindlægskal plotte min funktion samt tangentplan ind i samme plot hvordan gøres dette ?? min funktion er: f(x,y)=1-2x+3y-4xy tangentplan: z= 2x-y-3 -
stamfunktion
ForumindlægAngiv samtlige stamfunktioner itl hver af følgende funktioner a) f(x) 4x3 + 2x - 3 kan nogle forklare mig hvordan man gøre -
Parallelforskydning med b?
ForumindlægHej. Parallelforskyd f(x)=-4x^2-3x+5 3 enheder hen af x-aksen og 5 enheder ned af y-aksen. Hvordan ville i gøre det? Jeg kan godt finde ud af det hvis b ikke er der, men ikke den her... -
Trigonometriske funktioner, HF TILVALG, Opgave 401, Side 217, (Ib Axelsen, Lis Bøttcher og Hans Jørgen Schrøder)
ForumindlægOpgave 401. Tegn grafen for funktionen f ( x ) = 2 • sin ( 2x ) + 1, x ∈ [ 0; π ] Jeg har indtegnet grafen på et kvadreret ark med blyant. Men det er svært at tegne grafen helt præcist, så jeg har ögså anvendt TI-89 Titanium (radian) til også at tegne grafen for funktionen f ( x... -
differentierings bevis
ForumindlægJeg skal til at bevise at f(x) = ax+b <=> f'(x) = a Det er selve beviset jeg skal have frem. Er der nogen der gider hjælpe mig? -
Partiel dif.
ForumindlægJeg skal skrive et udtryk for både Fx og Fy ud fra denne her ligning men kan ikke huske hvordan man lige gør det. En lille forklaring måske...F(x,y) = ((x)/(x^2 +y^2)) -
Tretrinsregel
ForumindlægEr der nogen som kan hjælpe mig med denne opgave? Det omhandler tretrinsreglen/differentialregning. Givet funktionen f(x) = -x^2 + 3x. - Benyt tretrinsreglen til at beregne f'(x) -
Monotoniforhold og ekstrema for en ekspontiel ligning?
ForumindlægNogle ideer til hvordan man lige lave monotoni forhold og ekstrema for en ekspontiel ligning? f(x) skær y ved 5. Og ellers køre ligningen bare derud af langs x... og op langs y.. Men hvordan regner man så lige monotoniforhold og ekstrema på således en ligning? mange tak på forhånd! -
Matematik-meget lille opg.
ForumindlægEN funktion f er bestemt ved:f(x)= 3 + 2/x-1Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i P (2,f(2))Man skal finde f´, giver det: X-1-2*1/(x-1)^2??Svar meget hurtigt.Mange knus Frida -
Potens funktion
ForumindlægHej! En funktion f med forskriften f(x) = b * xa er bestemt ved, at f(0,2) = 5,5 og f (5,2) = 1,4 Tegn grafen for f i et dobbeltlogaritmisk koordinatsystem Er mine punkter så (0,2;5,5) og (5,2;1,4) ? På forhånd tak! -
Opgaveformulering?
ForumindlægHej, Kan nogen hjælpe mig med hvad jeg skal gøre i denne opgave? Synes ikke det er super godt formuleret af min lærer.. Opg. Find vha en ligning for tangenten til grafen for funktionen f(x)=x^2-12x+38 i punktet (1,f(1)). -
defibitionsmængde af en funktion
ForumindlægHey er der nogen der kan hjælpe med en matematik opg ? ( det kan jeg ikke finde ud af :) ) f(x) = ln(1+2x) - (1/3)x vi skal angive definitionsmængden for ovenstående funktion, nogle der kan hjælpe ?? -
Omskriv fuldstændig løsning
ForumindlægJeg har fundet den fuldstændige løsning til differentialligningn y´´=a*y, a < 0. Denne skal jeg så omskrive så den er en ren sinussvingning. Jeg syntes det er lykkeds for mig. Men jeg ville lige høre om jeg også skal bestemme A. Jeg har vedhæftet omskrivninge, den er kort under en side. Det ... -
funktion f
ForumindlægHej alle sidder med en opgave hvor jeg har lidt svært ved en opg der lyder således 1. figuren viser grafen for en funktion f grafen er indsat a. bestem f(-1), f(2), f(5) og f(6) --> hvordan gør man det her? b. undersøg om punktet (49,91) tilhører grafen for f? dette kan jeg heller ikke ... -
Forskiften for funktion f
ForumindlægHej! En ret linje har hældningskoefficienten -2 og skære koordinatsystemets førsteakse i punktet P(3,0) Bestem en forskrift for den funktion f, der har denne rette linje som graf. Er der nogen der kan vise hvordan jeg laver opgaven. Jeg er rimlig lost, så megen hjælp behøves! :D pfh. TAK! -
Matematik eksamen - integralregning.
ForumindlægJeg har fået det her spørgsmål jeg kan forberede mig på til min matematik eksamen imorgen. Men da jeg er en skovl til matematik fatter jeg mildest talt hat af det her. Er der nogen der har mod på at hjælpe? 10. Integralregning Forklar hvad det vil sige at F(x) er en stamfunktion til f(x) og... -
definitionsmængde af funktioner af flere variable
ForumindlægBetragt funktionen f (x, y) = (2xy − x2)^1/2. (funktionen er under kvadrat af to) (a) Bestem definitionsmængden Df , dvs. den største mængde i xy- planen hvor funktionen f er veldefineret. Skitser (evt. ved h °andtegning) Df i xy-planen. hvordan finder man difinationsmængden af funktioner... -
Stump vinkel mellem to funktioner
ForumindlægJeg har følgende to funktioner, som jeg skal finde den stumpe vinkel mellem: f(x)=-3x-2 g(x)=5x-10 For at finde den stumpe vinkel, skal man vel gøre brug af normalvektorene. Men hvordan omskriver man ovenstående forskrifter til ax+by+c=0? og er der muligvis andre(lettere) måder vinklen kan bes... -
eksponentiel funktion
ForumindlægGrafen for en eksponentiel funktion går gennem punktet (0,10) og har en halveringskonstant T½ = 6. a) Bestem forskriften for funktionen. b) Bestem x-værdien når y = 15 ????? -
Monotoniforhold
ForumindlægNogle som vil tjekke efter på deres grafregner om jeg har bestemt de korrekte monotoni forhold for f'(x) = 4x^3 -2x Jeg får at grafen er : aftagende, voksende, aftagende og voksende
