Kemi
Hvad betyder struktureren -CH2OH
Prøver at finde ud af hvorfor primære alkoholer deles op under denne struktur??
H
f.eks. Methanol CH3OH strukturformel/ stregformel: H------C--------OH
H
Fra wikipedia ;hvor OH-gruppen er bundet til et C-atom, der kun er bundet til højst ét andet C-atom, dvs. indeholder strukturen -CH2OH.
OH gruppen er bundet til et andet c atom, men C atomet er ikke bundet til et andet C atom, er derfor helt forvirret .....Betyder meget hvis der er nogle der ved hvor jeg kan læse mere om det har kigget i bogen, notateter osv men forstår det stadig ikke:((
Svar #1
28. april 2014 af dreaddune (Slettet)

Methanol - en primær alkohol. Jeg er lidt forvirret over dit spørgsmål, så jeg skriver bare lidt..
Man kan altid tjekke om noget er en alkohol, ved at se om der findes en OH-gruppe i strukturformlen, som du kan se ovenfor. (en OH-gruppe, kan også kaldes en hydroxygruppe, fyi, men da du har det på C-niveau, så bare sig OH.)

Alkoholder kan deles op i tre former. Primær, sekundær og tertiære alkoholder. En primær alkohol, har en OH-gruppe, kan ses til venstre, som er bundet til ét carbon-atom. Denne carbonatomer er så enten bundet til en kæde af andre carbon-atomer, eller ingenting. Hvis der ikke er andet på denne carbon, hvor OH-gruppen sidder på, så sidder der jo selvfølgelig tre hydrogen-atomer på carbonet, men dette skrives normalt ikke på, da dette er standard. Det første billede har tegnet de tre hydrogen-atomer på, for at viser hvordan præcist det ser ud.
Hvis en alkoholgruppe (OH) sidder på et carbon, der har to andre carbon der sidder på sig, er den sekundær, og hvis der sidder tre på, er den tertiær.
(primær=1 eller 0 carbon, sekundær=2, tertiær=3)
Når du kigger på billeder ovenfor, hvor primær, sekundær og tertiære alkoholder er på, står der et R. Dette R betyder der kan/skal sidde et radikal på. En radikal, betyder en kæde af carbon, når man snakker om alkoholder, men som tidligere sagt, behøves en primær alkohol ikke have en kæde ekstra på sig. Så R'et kan fjernes. Det er det faktisk når vi snakker om methanol.
Svar #2
29. april 2014 af HFNU (Slettet)
Hvis R'et er på fordi det betyder en kæde af carbon- så er der ikke en kæde af carbon i Methanol, men der er stadig 1 carbon atom jo, så er spørgsmålet om R skal skrives eller ej???
Svar #3
Mit spørgsmål er mere -hvad det betyder når der står CH2OH? men tak for alt det andet også:))
Svar #4
29. april 2014 af dreaddune (Slettet)
#2Hvis R'et er på fordi det betyder en kæde af carbon- så er der ikke en kæde af carbon i Methanol, men der er stadig 1 carbon atom jo, så er spørgsmålet om R skal skrives eller ej???
Jeg prøvede også at forklare at lige ved methanol, ville der ikke stå et R. Der er jo ikke nogen ekstra kæde ud fra den :)
#3Mit spørgsmål er mere -hvad det betyder når der står CH2OH? men tak for alt det andet også:))
Hvad CH2OH betyder? Altså, hvis vi snakker om methanol, så hedder det CH3OH, ikke CH2OH. CH3 betyder altså bare at der findes et carbon-atom(C), hvor der sidder tre hydrogen(H) på. Men siden carbon skal have fire atomer bundne på sig, sidder der altså også et oxygen-atom(O) på. Og på dette oxygenatom, sidder der så ét hydrogen, fordi oxygen skal have to stoffer bundne på sig.
Jeg er stadig lidt forvirret over hvad du spørger om, men jeg håber jeg ramte det..
Svar #5
29. april 2014 af dreaddune (Slettet)
Ah, jeg tror jeg forstår lidt mere..
Okay, du mente rent faktisk CH2OH, fordi vi snakkede ikke bare om methanol! I'm feeling so stupid. :(
Som jeg sagde i min tidligere kommentar, hvor jeg snakkede om primære, sekundære og tertiære alkoholder, så kan man se at CH2OH er en primær alkohol. Hvis en af hydrogenerne var byttet ud med et nyt carbon-atom, ville det netop lave to radikaler

Fx propan-2-ol ovenfor. Der sidder der et ekstra carbon-atom på, som er byttet ud med et hydrogen-atom. Dette gør propan-2-ol til en sekundær alkohol.
Hvis det ene carbon-atom var fjernet, så der var et hydrogenatom i stedet, ville det blive til en primær alkohol igen. Lige den der ville blive lavet, er ethanol, eller den alkohol man drikker på flaske, nogle gange..
Svar #6
Hvis en alkoholgruppe (OH) sidder på et carbon, der har to andre carbon der sidder på sig, er den sekundær, og hvis der sidder tre på, er den tertiær.
(primær=1 eller 0 carbon, sekundær=2, tertiær=3)
Har fundet ud af dit svar fra sidst ..du nævnte CH3OH -der er 3 hydrogen og et carbon atom, det er en primær.
En alkohol som har struktureren CH2OH er så en sekundær alkohol.
Tak for hjælpen:)
Svar #7
ups ja jeg tror jeg er helt med nu, det er andet var en fejl. Det eksempel du giver har struktureren CH2OH
Skriv et svar til: Hvad betyder struktureren -CH2OH
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.