Kemi

Det periodiske system

07. juni 2014 af ntrbd (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg tænker at min disposition til Det Periodiske System er for teoribaseret.

Men samtidig er jeg løbet tør for forsøg, idet jeg simpelthen ikke ved, hvad de skulle demonstrere med sammenhæng til overemnet.

Jeg kommer ind på ionbinding og oktetreglen ved at lave en titrering af NaCl. Hertil vil jeg desuden lave en reaktionsligning. 

Jeg havde også tænkt mig at lave et salt med Mg og HCl. 

Afslutningsvist vil jeg påvise diverse gasarter.

- Men jeg synes ikke, der er "nok" i disse forsøg, og overvejer om der er andre relevante forsøg, jeg kunne bruge?

Har I nogle ideér til disp Det periodiske system/grundstofferne? :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2014 af mathon

Elektronegativitet
Metallernes spændingsrække     forsøg med eksempelvis Mg i CuSO4-opløsning:

Mg (s)   +   Cu2+ (aq)   --->    Mg2+ (aq)   +   Cu (s)

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2014 af mathon

se

Vedhæftet fil:hovedgrupper.doc

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2014 af mathon

Metallers karakteristiske flammespektrum.

Elektrolyse af CuCl2

Svar #4
07. juni 2014 af ntrbd (Slettet)

Tak for forslagene, men jeg ledte egentlig mest efter en variation i forsøgene, således at jeg kom ind på andet end ioner. En elektrolyse - det er når man spalter et stof i positive/negative ladninger, ikke? Jeg tænker at skabe en sammenhæng mellem min påvisning af de forskellige gasarter og en elektrolyse, ved at benytte hydrogenchlorid.

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2014 af mathon

Jeg tænker at skabe en sammenhæng mellem min påvisning af de forskellige gasarter og en elektrolyse, ved at benytte saltsyre HCl (aq).

Svar #6
07. juni 2014 af ntrbd (Slettet)

Jamen, jeg tænker at man kan påvise gasarten (ionen, om du vil) med en glødende træpind, når elektrolysen er fuldendt. Jeg må indrømme, det ikke er min stærke side, og jeg meget vel kan tage fejl af forløbet. Men umiddelbart burde det da være muligt? :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2014 af mathon

Ved elektrolyse af HCl (aq)

katodeproces:   2 H+ (aq)   +   2 e-   --->   H2 (g)

en brændende træpind der føres hen til det gasopsamlende mundingsnedadvendte elektrolyseglas giver
  et mundingsblaf, men den brændende træpind slukkes, når den føres op i glasset.

Skriv et svar til: Det periodiske system

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.