Kemi

Enzymers opbygning + funktion

11. juni 2014 af counter14 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Forklar med udgangspunkt i enzymerns opbygning, at enzymet cellulast har optimal aktivitet i et forholdsvis snævert pH. og temp.område .

JEG HAR BRUG FOR HJÆLP :( 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2014 af ChemistryIsKey

pH- og temperaturændringer bevirker en ændring af enzymets struktur (Mener du cellulase egentlig?).

Når pH ændres vil ladningerne i enzymet bl.a. også ændres, hvorved andre intramolekylære bindinger er en mulighed. På den måde får enzymet en anden struktur (Enzymet vil denaturere).

Når strukturen ændres, så vil det aktive center i enzymet muligvis også ændres, så bindingen til substratet ikke er ligeså stærk eller, i værste tilfælde, slet ikke kan forekomme. Herved sænkes hastigheden/effektiviteten af den katalytiske omdannelse af substratet, hvorfor enzymet ikke er ligeså aktivt :)


Svar #2
11. juni 2014 af counter14 (Slettet)

hej! ja vi havde cellulast (cellulase ja)

har du gode noter om det? men på hvilken måde brydes cellulosen? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2014 af ChemistryIsKey

Jeg har ikke konkrete noter om cellulase og jeg har afsluttet kemi, men jeg er sikker på, at du enten kan finde noget på nettet eller i dine bøger.

Hvor specifikt skal du redegøre for denatureringen? 


Svar #4
11. juni 2014 af counter14 (Slettet)

hvad hedder du på facebook?


Svar #5
11. juni 2014 af counter14 (Slettet)

altså jeg skal bare redegøre for, hvorledes cellulast har sådan en optimal virkning i NETOP det et ph og temp område .. hvorfor virker det fx ik ved andre temp


Skriv et svar til: Enzymers opbygning + funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.