Kemi
Neutralisation mellem saltsyre og natriumhydroxid.
Hej!
Jeg skal til eksamen i mogen i Kemi. Men jeg er simpelthen gået i stå. Jeg skal opskrive reaktionsligningen(neutralisation) mellem saltsyre og natriumhydroxid.
Jeg ved den bliver HCl + NaOH --> NaCl + H2O
Men jeg ved ikke, hvordan jeg er nået til det resultat(lavede opgaven i august).
Så hvis der sidder nogen helt vildt kloge hoveder derude, der har lyst og tid til at hjælpe mig.
Vil du/i så ikke prøve at beskrive ned til(helst) mindste detalje, hvordan det er gjort?
Altså hvordan jeg har flyttet rundt på Cl, OH og så fået H2O. Jeg kan godt se den er blevet til salt + vand. Men hvordan aner jeg ikke. Jeg ville blive så glad, hvis en eller flere har lyst til at hjælpe.
Tak fordi du læste hertil, om du kan hjælpe eller ikke kan, så hav en rigtig god søndag :-)
Svar #1
22. juni 2014 af mathon
En syre fraspalter H+-ioner, hvilket den stærke syre saltsyre har gjort til vandmolekyler:
HCl + H2O ---> Cl- + H3O+
En base optager H+-ioner fra den stærke syre H3O+:
H3O+ + OH- ---> 2 H2O
Er de sammenbragte stofmængder af syre og base ækvivalente har syren og basen neutraliseret hinanden
idet der nu kun er Na+- og Cl--ioner tilbage i vandig opløsning.
Skrevet med stofformler:
HCl (aq) + NaOH (aq) ---> NaCl (aq) + H2O (l)
Svar #2
22. juni 2014 af Nonsen (Slettet)
Åh mathon tusinde mange tak for dit svar!
Det er nok med til at redde én af mine eksamer.
Der kommer garantere en masse andre tråde. Er nemlig ikke lige den optimale til kemi, hvilket jeg har trukket 5 rapporter om..
Fortsat god dag! :-)
Svar #5
22. juni 2014 af Nonsen (Slettet)
God dag! Tak for hjælpen yderligere.
Skriv et svar til: Neutralisation mellem saltsyre og natriumhydroxid.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.