Kemi

Masse forsvinder ved kemisk reaktion.

04. september 2014 af ShadH - Niveau: C-niveau

Jeg har bioteknologi på A-niveau. Dog er det her et kemi spørgsmål som man gennemgår på C-niveau.

Jeg har 20 gram glukose som bliver omdannet til 9.91 gram og ca. 4.62 gram CO2. Der forsvinder 5.47 gram i massen ved omdannelsen af glukose til ethanol og CO2.

Hvad kan jeg konkludere? Er det OK eller er det helt galt? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

I kemien er der altid ladningsbevarelse og massebevarelse, så masserne er ikke forskellige på de to sider af reaktionspilen.

Svar #2
04. september 2014 af ShadH

I så fald er spørgsmålet således: Hvor bliver de 5.47 gram af?

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvordan har du bestemt massen af CO2 og af ethanol?

Svar #4
04. september 2014 af ShadH

Ved brug af formlen: m = n*M.

Det ikke første gang det sker, og jeg kan huske sidste år, så nævnte min lærer godt at man trak begge masser fra hinanden for at se om der var for meget eller for lidt, eller, det som du sagde, ligevægt. Så det ikke nogen regne fejl som så. Det må havde gået til noget andet.

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Der er altså ikke tale om målte værdier? Har du benyttet den korrekte, afstemte reaktion?

Svar #6
05. september 2014 af ShadH

Det lige gået op for mig at jeg lavede en fejl ved at udelede et molekyle. Der er kun gået 0.87 gram af massen tabt. Kan det forklares på nogen måde? Kan jeg konkludere noget ud fra det? Det bedte min lærer mig om sidst.

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Som sagt bør der være præcis balance i massen på begge sider af reaktionen. Kontroller, at reaktionen er afstemt, og at mol-masser for de indgående molekyler er beregnet korrekt.

Svar #8

Alt stemmer overens med hinanden i forhold til beregningerne. Jeg gætter på at der måske er en fejlkilde af en slags, men hvilken type fejlkilde kan jeg ikke se.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hvad går opgaven da ud på? Er der ikketale om en teoretisk opgave, hvor 20 g glukose omdannes til ethanol og CO2 , og man skal beregne stofmængderne for glukose og CO2 ?

Brugbart svar (0)

Svar #10

#9 --> stofmængderne for ethanol og CO2 .

Svar #11

Vi skal sådan set kun beregne ethanols masse. Jeg vælger dog at forklare dybere end det. Min lærer snakkede noget om at man kunne vælge at udregne alle molekylernes, som indgik i reaktionsskemaet, masse, for at afgøre om noget af massen gik tabt ved at trække massen fra A (den ene side af pilen) fra B (anden side af reaktionspilen). 

Man kunne sige noget ud fra det.

Brugbart svar (0)

Svar #12

Hvis du regner det korrekt, vil der være præcis balance på de to sider.

Brugbart svar (0)

Svar #13
05. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jf. trådstarter. Du har regnet et eller andet galt: 

n(glucose) = \frac{ m(glucose)}{M(glucose)} = \frac{20 g}{180,1559 g/mol} = 0,11101496 mol

Da reaktionsskemaet reagerer 1:2 for begge produkter er n(ethanol) = n(kuldioxid) = 2*n(glucose) = 0,22202992 mol 

Vi finder derfor følgende for produkternes masse: 

Ethanol:

m(ethanol) = M(ethanol) * n(ethanol) = 46,06884 g/mol  0,22202992 mol = 10,22867 g 

Kuldioxid: 

m(CO_2) = M(CO_2) * n(CO_2) = 44,01 g/mol 0,22202992 mol = 9,77153675 g

Reaktantens masse var jo m(glucose) = 20 g 

Produkternes masse er m(ethanol) + m(kuldioxid) = 10,22867 g + 9,77153675 g = 20,000 g 

Der er massebevarelse ved reaktionen ligesom ved alle andre reaktioner i kemien. 

Jeg ved ikke, hvorfor Studieportalens matematiske funktion ikke fungerer nogle gange, så jeg har skrevet udregningerne med "normalt tastatur." 

Svar #14
07. september 2014 af ShadH

Jeg har også skrevet at årsagen til at jeg ikke så massebevarelse var at der er en fejlkilde, i form af at jeg ikke har alle decimaler med et eller andet sted (hvilket så viser sig at være ved stofmængden).

Skriv et svar til: Masse forsvinder ved kemisk reaktion.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.