Matematik
Flere ubekendte
Hej
Jeg har et ligningssystem med 4 ubekendte og 3 ligninger. Jeg har prøvet at løse dem med gausjordan-elimination, men jeg kan ikke få et resultat som stemmer overens med den reducering, som er oplyst i opgaven.
Jeg kan fx ikke laver række 2 om, da der forekommer et 1 tal på "trappetrinet", så når jeg prøver at lave nuller under 1-tallet i række 2, bliver hele min udregning ødelagt selvfølgelig. Det giver god mening, men jeg ved så ikke helt hvad jeg så skal gøre, for at komme frem til en rigtig reducering?
Svar #1
29. september 2014 af peter lind
Jeg forstår ikke dine problemer.
1. Træk den første ligning fra den anden ligning
2. Træk 4* den første ligning fra den 3. ligning
3. Træk 4* den anden ligning fra den tredje.
Svar #2
29. september 2014 af Searchmath (Slettet)
Skal jeg jeg ikke lægge 3* den første ligning med den 3.ligning? så 4 bliver til 1?
Svar #4
jeg får:
x1-x3+x4= 0
x2-2x3 = 1
3x4 = 1
men det stemmer ikke med den recudering, som kan ses i opgaven?
Svar #5
Du har en fortegnsfejl på den anden ligning.
Du har en regnefejl på den sidste ligning. Hvis du har gjort som nævnt i #1 giver den x4=-1. Indsæt dette i den første ligning og du har opgavens reducering
Svar #6
På den måde:)
Den eneste regnefejl jeg kan se er det minus jeg mangler dvs. -3x4 , fordi jeg siger 4*0-3 = -3.
Du har ret at det skal være -1, men det kan jeg ikke få det til med de udregninger jeg har lavet hele vejen igennem.
Svar #7
Trækker du 4* den første ligning fra den 3. får du
4x2+8x3-x4=5
4x2+8x3 = 4(x2+8x3) = 4*1 = 4
Skriv et svar til: Flere ubekendte
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.