Fysik

Nyttevirkning og kraft på projektil.

03. december 2014 af Jenziboy (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med:

Jeg er igang med at lave et mindre projekt, hvor jeg lige nu har jeg til opgave at gøre følgende:

Jeg skal beskrive den teoretiske kraft på et metalobjekt i spolen og gennemføre eksperimenter til praktisk bestemmelse af kraften samt nyttevirkningen i forhold til affyring af et projektil.

Jeg har lavet en coilgun, som består af en kondensator, som kan lades op til 400 V. Når kondensatoren er ladet op bliver der frigivet energi fra kondensatoren til en spolen, som har et rør, hvori der ligger en stålkugle. Da der bliver dannet et magnetisk felt i spolen bliver stålkuglen skudt afsted.

Jeg skal altså målen den kraft, som stålkuglen bliver affyret med, samt nyttevirkning.

Det ville være rart, hvis der var en, eller flere, søde sjæl(e) som kunne hjælpe mig. Er i stor nød.

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2014 af peter lind

Der kan kun blive tale om en middelkraft på projektilet. Jeg går ud fra at du har måling af projektilets bane. Heraf kan du så finde mundningshastigheden og deraf igen den kinetiske energi af kuglen.

Energien af en kondensator er ½C*U2

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. december 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Der er rigtig mange (betydelige) hensyn her, vedr. den teoretiske kraft:

-  Spolen resistans og geometriske udformning ( i forhold til kugledimension).

-  Egenskaber for materialet, som kuglen er lavet af  (hysteresetab, magnetiseringskurve, relativ permeabilitet).

-  Kuglens diameter.

Du kan måle nyttevirkningen ved at løse ligningen:

½*m*v2 = ½*C*U2 * η

At foretage den teoretiske beregning, kunne du for sjov lade din fysiklærer vise dig, hvordan man gør.

Skriv et svar til: Nyttevirkning og kraft på projektil.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.