Kemi

Syre/Base egenskaber: Acetylsalicylsyre

13. december 2014 af LehmannOG (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg skal redegøre for syre/base egenskaber for acetylsalicylsyre i min SRP. Jeg har indtil videre skrevet følgende, men er i tvivl om hvad jeg ellers skal komme ind på mht. syre/baseegenskaber? Jeg har tænkt mig at skrive afsnittet videre m. forhold til polaritet og opløselighed, hvor det vil blive benævnt at når ASA smider sin hydron vil den bliver mere polær og derfor mere opløselig (i nogle typer væsker). Nogle der kan give et fif? 
nedbrydningen i kroppen skal senere inddrages. 

Vedhæftet fil: syrebaseegenskaber.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2014 af OliverGlue (Slettet)

Du kunne skrive om maveproblemer med apsirin.

Når aspirin befinder sig i mavesækken er aspirin uladet, da solventen har en pH omkring 2. Dette medfører, at aspirin kan diffundere over cellemembranen ind i det intracellulærer miljø. I det intracellulære miljø er pH omkring 7, ved denne pH vil aspirin afgive en hydron og bliver herved ladet. Ladningen forhindrer aspirin i diffusion over membranen. Da aspirin i den intracellulære miljø er stærkt forskudt mod den ladede form, vil ligevægten trække aspirin fra maven ind i cellerne, dette gør at der i cellerne, der danner maven, kan ske en ophobning af aspirin så niveauet bliver toksisk. 

Husk den primære optagelse er stadig er i tarmen, da arealet er  cirka er en faktor 1000 større.

Skriv et svar til: Syre/Base egenskaber: Acetylsalicylsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.