Kemi
Hjælp til forståelse af konstant (Vedr. Lambert-Beers lov)
Hej. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg undersøgte hydrolysen af aspirin. I min øvelsesvejledning er der en enkelt konstant som jeg ikke forstå, håber der er nogle der kan hjælpe. Jeg vedhæfter en pdf. hvor der ses 6 ligninger (equations). Det er specielt Equation 5 jeg ikke forstår. Specielt er jeg i tvivl om tallet "0.00304". Jeg er lidt i tvivl om hvordan der i første grad er kommet frem til disse ligninger.
Så vidt jeg forstår er der en proportionalitetssammenhæng mellem absorbtionen, og koncentrationen. Det jeg er kommet frem til er at da (SA) er proportionalt med Abs(absorbansen) er tallet 0.00304 proportionalitetsfaktoren, som i dette tilfælde kaldes den molare absorbtionskonstant. Denne findes eksperimentel?
I eq (6) bliver udtrykket for [SA] som fundet indsat i eq (5), hvor 0.00556 er startkoncentrationen, hvilket giver os koncentrationen af (ASA) da det er sådan at når ASA forsvinder med 1 mol, vokser SA med 1 mol.
TL;DR: Hjælp mig med at forstår hvordan jeg kommer frem til eq(5) og specielt tallet 0.00304
mvh.
Svar #1
15. december 2014 af ChemistryIsKey
Kan godt forstå din forvirring - det er bestemt heller ikke godt forklaret.
Jeg tror du har ret i, at det er en eksperimentelt bestemt konstant ud fra de forsøgsangivelser de giver dig - altså de giver dig nok bare et eksempel på, hvordan det kan se ud.
Som du ved er Lambert-Beers lov; A = l · ελ · [X], hvor de skriver den A = 0,00304 · [X].
Så den konstant de angiver svarer altså til 0,00304 = l · ελ og er formentlig en værdi de har bestemt ud fra de beskrivelser (som gerne er de samme som du skal bruge) de giver dig, så du kan bruge den til senere udregninger.
:)
Svar #2
16. december 2014 af LehmannOG (Slettet)
Ja så langt forstår jeg, min i formlen skriver de jo
[X]=0,00304 ·A
Hvor lambert beers lov siger A = 0,00304 · [X] .. det giver for mig ikke mening at A og [X] bare er byttet rundt på?
Svar #3
16. december 2014 af ChemistryIsKey
Nåå ja det har du også ret i. Jeg tror bare at de har isoleret koncentrationen i stedet for absorbansen;
[X] = A / (ελ · l) = 1 / (ελ · l) · A = 0.00304 · A
Konstanten bliver derfor i stedet; 0.00304 = 1/(ελ · l) , hvilket også giver bedre mening, da det giver en meget mere passende værdi for den molare absorptionskoefficient;
ελ = (1/0.00304) / l = (1/0.00304 M · cm-1) / 1 cm = 328.95 M-1 · cm-1 (under antagelse om, at l = 1 cm)
:)
Skriv et svar til: Hjælp til forståelse af konstant (Vedr. Lambert-Beers lov)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.