Matematik

udledning af formel

11. januar 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

er der nogen, der kan hjælpe mig med den vedhæftede fil. Det drejer sig kun om 3) hvor man skal gange igennem med 2a og til sidst reducere, da de andre dele er lavet på forhånd..

Vedhæftet fil: formel 5.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af mathon

Du bliver ved med at oprette tråde om det samme.
Alt er belyst i
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1560027#1560361

Hvis du nu tog en blok og et skriveredskab og gennemregnede som anvist, fik du måske lidt mere forståelse.
Det hælper ikke at gentage spørgsmålet igen og igen uden duelig bearbejdning. Erkendelsen må du selv tilkæmpe dig. Den kan ikke leveres pr. elektronisk post.

Svar #2
11. januar 2015 af Ellapigen (Slettet)

det kan jeg godt se, og jeg har prøvet. Problemet er bare, at jeg har gennemregnet det hele, men er usikker på hvordan man helt præcist skal gange igennem med 2a, da de regler du bruger ikke er helt gennemskuelige.. jeg har også skrevet til dig, men der har ikke været noget svar...

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar 2015 af peter lind

Du kan da foreløbig gå i gang med at gange med de 2a0 og derefter gange parenteserne ud.

Svar #4

her er der ganget igennem med 2a, men så ved jeg ikke hvordan jeg så skal bære mig ad...

Svar #5

her

Vedhæftet fil:2.docx

Svar #6

mente den her dog..

Vedhæftet fil:2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #7

forkort a0 ud på højre side

Svar #8

dvs. lade lægge dem på en fællesbrøkstreg (da de har fællesnævner a_0) og der næste gange 1/2 a_0 ind i brøken, hvor nævneren så kan forkortes ud?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det kan du også gøre; men det er altså nemmere at forkorte a0 ud direkte. Den er en faktor i tælleren på begge brøker

Svar #10

så dvs. sætte a0 udenfor parentesen?

Brugbart svar (0)

Svar #11

Du har jo totalt kludret i det med tællerne. Lad tællerne være i første omgang og gang blot med de 2a0

Svar #12

det forstår jeg ikke...

Svar #13

er det da ikke rigtigt forstået?

Vedhæftet fil:formlen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #14

Det jeg har set for mig til at spekulere i om du er talblind. Det er vist nok noget sjældent og meget lidt kendt noget . Jeg har kun læst om det i en avis i går. Du kan prøve at læse om det på http://sondagsavisen.dk/arbejdsliv/2015-01-08-er-34-storre-eller-mindre-end-52-fa-talblinde-far-hjaelp/

Brugbart svar (0)

Svar #15

#7 der er kun en tom side

Svar #16

jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal gribe opgaven an helt præcist, og du svarer heller ikke særlig konkret... (det er bare forkort, men dertil spørger jeg forkort hvad ud?)

Svar #17

når man ganger igennem er det vel også at gange tælleren med 2a, og det gælder vel også hvert led?

Brugbart svar (0)

Svar #18

Du ganger med 2a0. Dermed bliver a0 en faktor i tælleren i begge brøker og den kan forkortes ud mod nævneren. Hvis du ganger b/a med a får du b

Svar #19

ja, men er det så ikke rigtigt hvordan jeg har lavet det eller? for jeg kan godt se hvad du mener.. men kan bare ikke se hvordan det så skal se ud..

Skriv et svar til: udledning af formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.