Matematik

Differentiering, afledt funktion og stamfunktion

11. januar 2015 af napzter (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har fået denne opgave med 3 spørgsmål. (vedhæftet)
Jeg har overhovedet ikke styr på differentiering eller hvordan man bruger det. Det er et meget svagt område for mig.., så jeg vil være så taknemelig hvis nogle kunne hjælpe mig med at løse opgaverne, og måske yddybe svarene, så jeg kan forstå det.

Det kunne være så vildt!

'Figur 5' (som beskrevet i den vedhæftede fil) er følgende figure:

http://i.imgur.com/iL5YHXZ.png 

Mange tak.

Vedhæftet fil: Untitled4.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

a) Beskriv de intervaller, hvor f(x) er hhv. aftagende og voksende, og hvor f(x) har lokalt ekstremum.

b) Benyt, at hvor f(x) har lokalt ekstremum (grafen har vandret tangent), er f '(x) = 0 .

c) Benyt tilsvarende, at hvor f(x) = 0 , har stamfunktionen ∫ f(x) dx lokalt ekstremum.

Svar #2
11. januar 2015 af napzter (Slettet)

Mange tak for dit hurtige svar, men jeg fatter stadig hat.

Mvh 

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvad forstår du ikke? Forstår du ikke, at hvor grafen for f(x) har vandret tangent, vil f '(x) være lig med 0?

Grafen for f(x) har en vandret tangent for x = -5,4 , x = -1,5 og for x = 1,7 . Derfor vil grafen for f '(x) have nulpunkter i de samme x-koordinater. Kun én af de viste grafer udviser denne egenskab.

Svar #4
12. januar 2015 af napzter (Slettet)

Okay. Altså både j(x) og k(x) har nulpunkter i de punkter hvor f(x) har ekstremum.

Men jeg vil gætte på at det så er j(x) der er den afledte funktion, da dens monotoniforhold er det samme som f(x).

Er det rigtigt?

Svar #5

* jeg mener k(x) er den afledede. 

Brugbart svar (1)

Svar #6
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Ja, det er korrekt, at både j(x) og k(x) har nulpunkter, hvor f(x) har et lokalt ekstremum. Men monotoniforholdene for den afledede funktion skal ikke være de samme som for funktionen selv. Derimod skal fortegnsvariationen for den afledede funktion f '(x) afspejle monotoniforholdene for f(x). Af grafen for f(x) ser man, at fortegnsvariationen for den afledede funktion må være

- 0 + 0 - 0 +

og af de to funktioner j(x) og k(x) er det k(x) , der har denne fortegnsvariation og derfor må være den afledede af f(x) .

Svar #7

Mange tak for din hjælp!

Skriv et svar til: Differentiering, afledt funktion og stamfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.