Kemi

Den samlede koncentration

03. februar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa... jeg er lige gået lidt i stå!

Jeg har titreret danskvand med natriumhydroxid og har beregnet stofmængden af det tilsatte NaOH og dernæst skal jeg beregne den samlede koncentration af carbonsyre og carbondioxid i danskvand?

Er der nogen der hjælp ??? hvordan?

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. februar 2015 af Heptan

Følgende reaktioner må tages i betragtning:

CO_2 _{(aq)}+H_2O_{(l)} \rightleftharpoons H_2CO_3_{(aq)}

Ved tilsætning af NaOH forskydes ligevægten mod højre jf. Le Chateliers princip.

Der er desuden syre-base reaktionerne

OH^-+H_2CO_3 \rightarrow HCO_3^-+ H_2O

OH^-+HCO_3^- \rightarrow CO_3^2^-+ H_2O

og stofbevarelsen før titrering:

c_c =[CO_2+H_2CO_3]+[HCO_3^-]+[CO_3^{2-}]

Man kan i danskvand med god tilnærmelse antage at [CO32-] = 0, da kulsyre er en svag syre. Heraf fås

c_c =[CO_2+H_2CO_3]+[HCO_3^-]

Hvis man ser bort fra vands egendissociation, så kommer forbruget af [OH-] fra de to syre-basereaktioner. Ved første ækvivalenspunkt vil n(NaOH) altså være lig den totale stofmængde n(C). Brug c = n(C)/V til at beregne den samlede koncentration.

Svar #2
04. februar 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Fedt tak, det er til at forstå :) Nu har jeg så beregnet den samlede koncentration til være 0,0479M. Dernæst skal beregner patialtrykket for CO2, hvor der antages at totaltrykket er 1 bar. Skal jeg stofmængdebrøken til der?  

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2015 af Heptan

Betragt opløsningen af CO2:

CO_{2\ (g)} \rightleftharpoons CO_{2\ (aq)}

Find ligevægtskonstanten for denne reaktion, og beregn partialtrykket af CO2 med ligevægtsudtrykket, idet du kender den aktuelle koncentration af CO2.

p(CO_2)=\frac{[CO_{2\ (aq)}]}{K}

Skriv et svar til: Den samlede koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.