Matematik

Konstruer en andengradsligning med dobbeltrod på -10

18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle :)

Jeg er igang med matematik B som selvstudium. Jeg har fået stillet din opgave, at jeg skal konstruere en andengradsligning med dobbeltrod på -10.

Jeg ved, at diskriminanten må være d = 0. Jeg ved også, at polynomiet skærer x i -10, altså må koordinaten for dobbeltroden være (-10; 0). Så langt så godt.

Således er 

x = -10

hvilket jeg kan omskrive til

x + 10 = 0

Men hvad gør jeg så herfra?

Nulreglen siger, at hvis noget skal være lig 0, så må en af leddene også være lig 0, eller også må resultatet give 0. 

Jeg er lidt på vildspor. Hvordan konstruerer jeg en andengradsligning ud fra de oplysninger? Det er garanteret noget med at sætte uden for parentes og faktorisering, men jeg forstår det sgu ikke..

På forhånd tusind tak :)

  


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2015 af Stats

Det hedder ikke en dobbelt rod... Der hedder rødder, hvis der er 2 løsninger, og en rod hvis der er en løsning...

(x - x1)2, hvor x1 = -10 (roden)

(x + 10)2 = x2 + 20x + 100

Diskriminanten er d = b2 - 4ac = 202 - 4·1·100 = 400 - 400 = 0..

Vi har: x = (-b ± √d) / 2a = (-20 ± √0) / 2·1 = -20/2 = -10....

En rod   ---->   (x - x1)2                        (x1 er roden)
to rødder --->   (x - x1)·(x - x2)              (x1 og x2 er rødder)

-----
Eller
f(x + k), hvis k er positiv, rykkes grafen med venstre, og hvis k er negativ rykkes grafen mod højre...

f(x) = x2     (x2 = 0,  er løsningen x = 0)
f(x + 10)     ((x+10)2 , er løsningen x = -10)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Opgaven lyder nu altså, at jeg skal konstruere en andengradsligning med dobbeltroden -10, hvilket betyder, at parablen tangerer x-aksen i -10. Det er hvad lærebogen siger i hvert fald :) Og webmatematik og frividen osv :)

Jeg ved, at resultatet skal være f(x)= x^2 + 20x + 100, og så vil diskriminanten være lig 0, således at der kun er én løsning på ligningen, altså en dobbeltrod. Jeg er bare meget i tvivl om, hvordan jeg kommer dertil, og jeg forstår ikke din løsning ovenover :(

Vh. Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2015 af Stats

Man kan også skrive

a·(x - 10)2, hvor a∈R+

er en fuldkommen løsning, til dit problem...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. marts 2015 af peter lind

Det er korrekt, at hvis der kun er en rod til en andengrasligning, kalder man det en dobbeltrod. Smatty har formodentlig bare ikke hørt det navn.

Hvis rødderne i et andetgradsplynomium har rødderne r1 og r2 kan polynomiet skrives som a(x-r1)(x-r2) Hvis r1 = t2 = r bliver det til a(x-r)(x-r) = a*(x -r)2 = a(x2-2rx+r2) Med a = 1 og r = -10 får du det ønskede polynomium. Det er også det der bruges i den første forklaring i #1

Af det ovenfor fremgår det også hvorfor man bruger navnet dobbeltrod


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2015 af Stats

#4 

Det er korrekt, at hvis der kun er en rod til en andengrasligning, kalder [...]

Du siger det jo selv.. Hvis der kun er en rod til en [...]

Vi siger A men kalder det for B.... 

Korrekt. Jeg har ikke hørt det navn, men jeg er glad for at have hørt det nu. Så ved jeg det til næste gang...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #6
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Jeg er glad for al jeres hjælp, jeg er bare stadig lost på de helt basic ting..

F.eks. smatty, hvordan når du fra (x + 10)^2 til x^2 + 20x +100? Hvor kommer de 20x ind i billedet?


Svar #7
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Og peter lind, hvordan når du fra a*(x-r)^2 til a(x^2-2rx+r^2) - det er 2rx der forvirrer mig :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
18. marts 2015 af peter lind

Jeg og Smatty bruger reglen om kvadratet på en toleddet størrelse (a+b)2 = a2+b2+2ab


Svar #9
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Smatty, jeg tror jeg har den...

(x+10)^2 = (x+10)*(x+10)=x^2+10x+10x+100=x^2+20x+100.. Så har jeg jo mit a, b og c. Yay! Det var jo ikke så svært... Hvis altså det er forstået rigtigt. 


Svar #10
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Åh ja.. Kvadratsætningerne.. Der er noget der dæmrer. Endnu en af de ting, jeg ikke husker fra naturfag i gymnasiet ;) Det er også 12 år siden. Tusind tak for den store hjælp begge to! 


Brugbart svar (1)

Svar #11
18. marts 2015 af peter lind

du har forstået det rigtigt. Du lipper nemmere over meget hvis du kan huske reglen om kvadratet på en toleddet størrelse


Svar #12
18. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

Det skal jeg huske :) Tak!! Kæmpe hjælp. I love studieportalen ;D


Skriv et svar til: Konstruer en andengradsligning med dobbeltrod på -10

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.