Kemi

Ækvivalante mængder

01. juni 2015 af powpow (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP,

Lang historie kort: 

Vi lavede et forsøg med fremstilling af ASA (acetylsalicylsyre). reaktionen ser således ud: 

Salicylsyre + ethananhydrid --> ASA + ethansyre

C7H6O3 + C4H6O3 --> C9H8O4 + CH3COOH

Når jeg så regner på stofmængderne får jeg at salicylsyres stofmængde er på 0,072 mol, ethananhydrids stofmængde er på 0,158 mol, og derefter antager jeg at ASA's og ethansyres stofmængde er 0,072 mol, da der ikke er anvendt ækvivalente mængder. Men hvad nu hvis der var anvendt ækvivalente mængder og reaktionen så således ud (jeg ved godt det er umuligt i dette tilfælde men det bare et eksempel):

2C7H6O3 + C4H6O3 --> C9H8O4 + CH3COOH

Her bruges der 2 salicylsyre molekyler for hvert ethananhydrid molekyle, men hvilken indflydese har det på stofmængderne? Vil stofmængden på salicylsyre så være dobbelt så stor eller halveret? og hvorfor?

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2015 af Heptan

Jf. dit tankeeksperiment: Hvis du hælder 0,072 mol salicylsyre ned i en opløsning vil der være 0,072 mol salicylsyre i opløsningen. Når du så hælder (overskud af) ethansyreanhydrid i opløsningen vil du få 0,036 mol ASA og 0,036 mol ethansyre, hvis udbyttet er 100 %. Man får altså det halve pga. koefficienten 2.

Skriv et svar til: Ækvivalante mængder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.